arch
Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...
Architektura
          Fotografowanie architektury to jak wiêkszo¶æ tematów zadanie ³atwe i trudne. £atwe ze wzglêdu na stabilno¶æ przedmiotu. Trudne, poniewa¿ trzeba znale¼æ odpowiedni punkt fotografowania i to w odpowiednim terminie o¶wietlenia, by przedstawiony obiekt nie mia³ tylko cech dokumentu. Dlatego te¿ wiêkszo¶æ zdjêæ architektury wykonanych w czasie urlopu, na wycieczce, nie mo¿e pretendowaæ do zdjêæ artystycznych. Gdy przewodnik w Pary¿u, Rzymie czy Atenach (pogania) grupê turystów, wszyscy "aparaciarze" zmuszeni s± wykonaæ po¶piesznie takie same zdjêcia zabytków. Nie ma mowy o poczekaniu na odpowiednie o¶wietlenie.
          Najpraktyczniejszymi obiektywami do takich zdjêæ s± obiektywy umiarkowanie szerokok±tne - 24-28-35 mm. Pozwalaj± obj±æ w kadrze rozleg³e widoki, tak potrzebne przy du¿ych obiektach, a nie powoduj± groteskowych deformacji jak obiektywy ultraszerokok±tne (choæ w niektórych przypadkach takie deformacje te¿ s± ciekawe).
          Obiektywy standardowe (50 mm) nie daj± zniekszta³ceñ, ale ich w±ski k±t widzenia nie zawsze pozwala obj±æ ca³y obiekt.
          Teleobiektywy stosujemy gdy chcemy wyodrêbniæ ciekawy detal architektury lub gdy nie mo¿emy dostatecznie zbli¿yæ siê do odleg³ych budowli.
          "Shift" - to specjalny obiektyw do fotografowania architektury. Ma mo¿liwo¶æ do korygowania perspektywy, wyposa¿ony jest w znakomit± optykê - tylko sporo kosztuje.
          Przy fotografowaniu du¿ych obiektów potrzebna jest du¿a g³êbia ostro¶ci, a wiêc ma³y otwór przys³ony, a wiêc d³ugi czas na¶wietlenia, a wiêc wskazany jest statyw i wê¿yk spustowy (by nie poruszyæ aparatu).
          Na czytelno¶æ detalu i faktury obrazu architektury, czê¶ciowy wp³yw ma u¿yty film - najlepiej niskoczu³y, nawet na poziomie 25 ISO. No, ale to ju¿ prawie profesjonalizm. Filmy 100 i 200 ISO poszerzaj± zakres warto¶ci ekspozycji i warunków o¶wietleniowych. Te kilka stopni czu³o¶ci daje nam do dyspozycji wiêcej przys³ony i czasu na¶wietlenia.
          Niedocenian±, ale do¶æ wa¿n± spraw± jest znajomo¶æ stylów architektury. Styl romañski (XI - XIII w) charakteryzuje surowy ³ad i pe³na harmonia. Styl gotycki (XIII - XV w) to strzelisto¶æ budowli, zawieszenie ostro³ucznego sklepienia ¿ebrowego na wysoko¶ci 40 - 45 m i wie¿e do wysoko¶ci 150 m. To rozety okienne, iglice, wie¿yczki, a¿urowe balustrady, bogata ornamentyka, to bardzo bogate witra¿e. Styl odrodzenia-renesansu (XV - XVI w) zrywa z surowo¶ci± i powag± gotyku. G³adkie ¶ciany zewnêtrzne ozdabiano tylko potê¿nymi gzymsami, dopiero potem wprowadzono dekoracjê okien i drzwi.
          A czym charakteryzuje siê barok (XVI - XVII w) rokoko (XVIII w), klasycyzm (XVIII w), architektura socjalistyczna?