0260

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


Groteska jako sposób ujêcia rzeczywisto¶ci (Gombrowicz, Witkacy, Bu³hakow - do wyboru).

 
 
Groteska staje siê do¶æ popularn± metod± pokazania rzeczywisto¶ci w XX-leciu

Powie¶ci groteskowe, zachowuj±c pewn± dozê realizmu, zderzaj± j± z ca³kowitym bezsensem i nielogiczno¶ci±, a tak¿e pokazywanie i wyolbrzymianie pewnych zdarzeñ z u¿yciem kontrastu: realizm-fantastyka, tragizm-komizm, logika-bezsens (np. w "Mistrzu i Ma³gorzacie" tak± sytuacj± jest pojawienie siê Iwana Bezdomnego w bieli¼nie ze ¶wiec± w rêce i ¶wiêtym obrazkiem w Massolicie skontrastowane ze tragiczn± ¶mierci± Berlioza); najczêstszym celem groteski jest skrytykowanie pewnych faktów, zjawisk przez wyolbrzymienie, a¿ do ¶mieszno¶ci (MM - do krytyka totalitarnej rzeczywisto¶ci i zjawisk tam wystêpuj±cych, "Ferdydurke" krytykuje rzeczywisto¶æ XX-lecia w Polsce o raz zjawisko narzucania formy - wg teorii samego autora), "Szewcy" krytykuj± bezsens i zjawiska towarzysz±ce rewolucji)

W MM pokazano wspó³czesn± autorowi Moskwê, w której kwitnie ob³uda, podlizywanie siê w³adzy, aby tylko uzyskaæ jak najwiêcej dla siebie, najczê¶ciej kosztem innych ludzi (rzeczywisto¶æ doprowadza autora do spalenia naprawdê dobrej ksi±¿ki, gdy¿ nie zgadza siê on a z opini± innych, wp³ywowych twórców; ¶wita Wolanda, stosuj±c metody wykorzystywane przez system, wprowadza ogólny chaos i zamieszanie, parali¿uj±ce wszelk± dzia³alno¶æ; demaskuje przy okazji ca³± ob³udê i bezsensowno¶æ totalitaryzmu przez wyolbrzymienie jego skutków)

Gombrowicz zajmuje siê g³ównie problemem formy, która w sposób czêsto absurdalny wp³ywa na zachowanie cz³owieka; zajmuje siê tak¿e problemami i zjawiskami Polski XX-lecia: skostnia³± i staro¶wieck± szko³ê, przygotowuj±c± cz³owieka nie do samodzielnego i indywidualnego my¶lenia, tylko do schematyczno¶ci tego¿ (lekcja polskiego: "S³owacki wielkim poet± by³"), zale¿no¶ci od innych (dominuj±cych) osób; pokazuje nowoczesn± inteligenck± rodzinê wyzwolon±, co objawia siê w fatalnym wychowaniu córki, wolno¶ci± seksualn± itp., to wszystko demaskuje Józio przez realizacjê swojego groteskowego planu: skandal powoduje nag³± przemianê rodziców w tradycyjnych ludzi ich pogl±dy nie wytrzymuj± tak silnego ciosu; przeciwieñstwem M³odziaków jest rodzina Hurlecckich, z pokolenia na pokolenie przekazuj±ca stereotypy i hierarchiê; to wszystko ulega powa¿nemu wstrz±sowi pod wp³ywem dzia³añ Miêtusa i buntu ch³opów; trzymanie siê kurczowe form, w których wszyscy zostali poumieszczani przez ¿ycie i nie trzymanie dystansu do nich jest poddane krytyce przez Gombrowicza;

Witkacy w swoich "Szewcach" przedstawia ¶wiat zwi±zany na pewno wi±¿e siê z rzeczywisto¶ci± spo³eczno-polityczn±, ale jest tak zniekszta³cony, ¿e staje groteskowy; jest to g³ówne zjawisko wystêpuj±ce na ka¿dym kroku (kolejne osoby zostaj± zabite, ale nie umieraj±: Scurvy; potem zostaje on zamieniony w psa); wiele zjawisk i sytuacji zostaje przejaskrawionych, bohaterowie nie odpowiadaj± wzorcom warstw, z których pochodz±: szewcy s± elokwentni, wykszta³ceni, pos³uguj± siê skomplikowanymi pojêciami, znaj± siê na psychologii, filozofuj±; prezentowane s± kolejne warstwy spo³eczne: arystokracja, która ca³kiem siê ju¿ prze¿y³a i zdeformowa³a (zachowanie ksiê¿nej Iriny i jej lokaja); bur¿uazja i inteligencja - prokurator Scurvy, potem przedstawiciel w³adzy, ostatecznie zamieniony w psa; ch³opi - zostaj± przepêdzeni przez czeladników (pogardzani i nie przejmowanie siê); groteskowe s± nazwiska postaci (Scurvy, Zbere¼nicka); taki jest równie¿ jêzyk postaci - dziwaczny, pl±tanina uczonej przemowy, prostego jêzyka (gwarowego) oraz wielu neologizmów; ca³o¶æ spe³nia jeden z ciekawszych postulatów Teorii Czystej Formy - jest to przekazanie wszystkiego, co tylko jest wstanie wyobraziæ sobie jego autor.

 
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.