0354

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


Kodeks Moralny.

 
Ogromna jest ilo¶æ dzie³, które traktuj± o tym, co dobre a co z³e, prezentuj± wzorce i antyprzyk³ady postaw ludzkich, zawieraj± pouczenia, zestaw norm etycznych – bezpo¶rednio lub parabolicznie. Ustalenie takiego zestawu, który i tak bêdzie tylko wyborem, a który kszta³tuje morale cz³owieka zacz±æ nale¿y od Biblii.
Biblia zawiera dekalog przykazañ, a tak¿e wiele wzorów ludzkich i postaw, wspomnijmy Hioba, Józefa czy – przede wszystkim – Chrystusa. Biblia jest ¶wiêt± ksiêg± wyznawców judaizmu (Stary Testament) i chrze¶cijan (Stary i Nowy Testament), lecz mo¿e byæ skarbnic± prawd etycznych dla ludzi wszelkich wyznañ, naucza bowiem podstawowych norm takich jak mi³o¶æ bli¼niego.
Z literatury parenetycznej ¶redniowiecza proponujê “Kwiatki ¶w. Franciszka z Asy¿u”. Wiele pouczeñ tej odleg³ej epoki uleg³o dezaktualizacji, obce nam s± asceza, mity rycerza czy króla, lecz mi³o¶æ do ¶wiat, poczucie wiêzi z przyrod±, wiara radosna i postawa cz³owieka szczê¶liwego, ciesz±cego siê ¿yciem jest wci±¿ ¿ywa, jest ponadczasowa. Kochaj, b±d¼ szczê¶liwy, nie krzywd¼ nikogo, ciesz siê piêknem ¶wiata – to warto¶ciowe normy etyczne. Propaguje je te¿ “g³os” franciszkanizmu, wiary radosnej i g³êboko ludzkiej – poezja wspó³czesnego twórcy – ksiêdza Jana Twardowskiego.
Nastêpna propozycja to “Makbet” W. Szekspira. Ponadczasowo¶æ dzie³ tego twórcy wynika st±d, ¿e traktuj± o sprawach ludzkich, nieprzemijalnych, takich jak z³o, zbrodnia, mi³o¶æ. “Makbet” ukazuje jak nakrêca siê machina zbrodni, jak z³o rodzi z³o, poucza, ¿e cz³owiek strzec siê powinien ukrytych m nim namiêtno¶ci, ambicji, po¿±dania w³adzy, za¶lepienia, ¿e niszcz± one w³asnego twórcê.
Wiele jest dzie³ literatury romantycznej wartych uwzglêdnienia przy ustalaniu kodeksu moralnego, lecz przytoczê tu “Konrada Wallenroda” A. Mickiewicza. Dlatego, ¿e zwraca uwagê odbiorcy na dwuznaczno¶æ pewnych czynów, na trudno¶æ dokonywania wyboru, nato jak przebiegle dobro i z³o potrafi± byæ do siebie podobne. Machiavelli (autor s³ynnego “Ksiêcia”) usprawiedliwi³by czyn Konrada, który przecie¿ dopu¶ci³ siê zdrady. Kodeks rycerski nie znalaz³by tu usprawiedliwienia. Czy “cel u¶wiêca ¶rodki”? Czy mo¿na budowaæ dobro na podstawach z³a? Czy metod± podstêpu i zdrady da siê co¶ osi±gn±æ? Takie w±tpliwo¶ci budzi walenrodyzm i st±d widzê miejsce w powy¿szym zestawie dla tego tytu³u.
Z koñca wieku XIX proponuje “Hymny” Jana Kasprowicza i z literatury rosyjskiej powie¶æ Dostojewskiego pt. ”Zbrodnia i kara”. “Hymny”, bo rozwa¿aj± pojêcie grzechu, z³a i odpowiedzialno¶ci cz³owieka za w³asne czyny. Poeta buntuje siê przeciw tej odpowiedzialno¶ci, obarczaj±c ni± Boga, co mo¿e wywo³aæ dyskusjê lecz sygnalizuje te¿ wa¿ny problem. Powie¶æ Dostojewskiego na przyk³adzie Raskolnikowa – mordercy przeprowadza dog³êbn± analizê zbrodni i psychologicznych jej konsekwencji.
Literatura XX wieku wielokrotnie porusza temat norm etycznych cz³owieka. Jest to przecie¿ epoka dwóch wojen ¶wiatowych – erupcji zachowañ nieludzkich i postaw g³êboko humanitarnych. Walka ze z³em, lecz tak¿e odpowiedzialno¶æ jednostki za dzieje ludzko¶ci, prawda o istocie ludzkiej – to tematy, które warto przywo³aæ.
A de Saint – Exupery – “Ziemia planeta ludzi”, a tak¿e “Ma³y Ksi±¿e”. Te powie¶ci ¶wietnie nadaj± siê do kszta³towania ludzkiej moralno¶ci: wêdrówka Ksiêcia pozwala odnale¼æ prawdziwe warto¶ci, takie jak przyja¼ñ i mi³o¶æ, przygody pilota zagubionego na pustyni, walcz±cego z niepogod±, dotykaj±cego chmur i gwiazd bywaj± sprawdzianem cz³owieczeñstwa, odwagi, przyja¼ni, prawdziwych warto¶ci. Tu przypomina siê tak¿e J.Conrad i jego powie¶ci: “Tajfun”, “Lord Jim”. Saint Exupery ukocha³ podniebne wyprawy pilota, Conrad za¶ mo¿e i prze¿ycia ludzi pokonuj±cych wodne przestrzenie. Czêsto stawia swoich bohaterów w sytuacjach, w których musz± dokonywaæ moralnych wyborów, zawsze musz± ponosiæ konsekwencje swoich czynów, jak na przyk³ad Jim, który uciek³ z ton±cego statku.
“Wie¿a” i “Inny ¶wiat” Gustawa Herlinga – Grudziñskiego. Opowiadanie i powie¶æ dotycz±ce ró¿nych miejsc i epok, lecz tej samej kwestii: sprawdzianu cz³owieczeñstwa w warunkach straszliwych prób, jakimi s± choroby, cierpienia, samotno¶ci. W takich sytuacjach ostatecznych umieszcza Grudziñski swoich bohaterów – Lebbroso jest chory na tr±d, ludzi ³agru gnêbi± choroby, g³ód, strach – po to, by pytaæ o mi³o¶æ bli¼niego, prawdziwe warto¶ci, które s± miar± cz³owieczeñstwa.
“Przed nieznanym trybuna³em” J.J.Szczepañskiego. Ten zbór esejów filozoficznych ¶wietnie nadajê siê do powy¿szego wyboru. Autor rozwa¿a bowiem w³a¶nie podstawowe kwestie moralne: dobro i z³o, czyn zbrodniczy (na przyk³adzie Mansona), czyn po¶wiêcenia siê za drugiego cz³owieka (na przyk³ad ojca Maksymiliana Kolbego). Ów nieznany trybuna³ to w³a¶nie s±d, którego istnienie Szczepañski dyskutuje. Nie musi to byæ Bóg, nie w tych kategoriach ujmuje autor ostateczne rozliczenie cz³owieka z jego czynów, lecz rozwa¿aj±c ró¿ne przyk³ady z ró¿nych czasów i miejsc, dochodzi do przekonania, i¿ ka¿dy cz³owiek odpowie za czyny swojego ¿ycia.
Zestaw utworów, które mog± kszta³towaæ ludzk± moralno¶æ, pomoc w ustalaniu kodeksu etycznego nie jest oczywi¶cie pe³en, lecz nigdy te¿ pe³en nie bêdzie. Mo¿na do³±czyæ “Na wschód od Edenu” J.Steinbecka, “Mistrza i Ma³gorzatê” M.Bu³hakowa, “Imiê ró¿y” U.Eco, “Traktat moralny” Cz.Mi³osza, “Na Zachodzie bez zmian” Remarque’a, “Medaliony” Na³kowskiej, “Opowiadania” T. Borowskiego, “Ma³± Apokalipsê” T. Konwickiego i wiele innych tytu³ów.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.