036

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


/ Spis
Tre¶ci /
Eugen Celan (Rumunia)
WK£AD RUMUNÓW DO TANATOLOGII
Wielki postêp w biomedycynie w koñcu naszego wieku sprawi³, ¿e poznali¶my wiele zjawisk biologicznych, które zawsze ekscytowa³y cz³owieka. Zarówno przeciêtny cz³owiek jak i bardziej zainteresowany poszukuj± ukrytych mechanizmów stanowi±cych podstawê narodzin, interesuj± siê egzystencj± ludzk± i jej koñcem, wszystkim co dotyczy ¿ycia. Tak wielki obszar badañ odnosi siê do sfer zainteresowañ nie tylko filozoficznej, ale tak¿e praktycznej natury, ³±cznie z jako¶ci± samego ¿ycia. Je¶li we¼miemy pod uwagê cywilizacje poprzedzaj±ce nasz±, zauwa¿ymy, ¿e dociekanie natury ludzkiej jako ca³o¶ci biotycznej nie zosta³o zainicjowane przez problem jego pochodzenia, lecz jego koñca. Fakt ten wydaje-siê zrozumia³y, je¶li we¼miemy pod uwagê naturaln± tendencjê ka¿dej ¿ywej istoty – odnosi siê to zarówno do pojedynczych osobników, jak i ca³ego rodzaju – do przed³u¿ania w³asnego ¿ycia wszelkimi dostêpnymi ¶rodkami (naturalnymi lub sztucznymi).
Staro¿ytne egipskie papirusy oraz techniki mumifikacji s± tego dowodem. Innych argumentów mo¿e dostarczyæ tybetañska "Ksiêga Zmar³ych" – praca, która stanowi³a najwiêkszy sekret z kap³añskiego punktu widzenia. Ksi±¿a ta wyjawia fakt, ¿e tybetañscy ksiê¿a posiadali ogromn± wiedzê dotycz±c± doznawania wra¿eñ do¶wiadczanych przez ludzi, którzy przeszli tzw. ¶mieræ kliniczn±, czyli powrót do ¿ycia. Dziwi nas obecnie ich znajomo¶æ psychologii, któr± zastosowali w tanatologii, bior±c pod uwagê elementy, które wspó³czesna nauka odkry³a ponownie w koñcu naszego wieku.
Wraz z pracami dra Axela Munthe, który opisa³ w nie~ zapomniany sposób dramat w momencie krytycznym pomiêdzy "istnieniem" a "nieistnieniem", a¿ do badañ na temat tanatogenezy K.0ssis'a, a obecnie Raymonda Moody, min±³ wa¿ny okres w rozwoju ogólnych i biologicznych nauk. Badanie nad: procedur± i technikami reanimacji, zjawiskami dotycz±cymi anabiozy i parabiozy, toksykologicznymi i neurologicznymi, sta-na»i krytycznymi stresu, psychofarmakologi±, a w szczególno¶ci farmakologi± .psychodelicznych lêków i fizyk± bioradiacji, ma³y wielki wp³yw na zrozumienie zjawisk, które czêsto pojawiaj± siê w ramach ¶mierci klinicznej oraz pocz±tkach ¶mierci biologicznej.
Zrozumienie, opis i diagnoza takich stanów krytycznych wi±¿e siê z wieloma dziedzinami medycyny, g³ównie z chirurgi± organów przeszczepionych. Zarówno medycyna socjalna jak i prawne implikacje tych problemów nie zosta³y Deszcze ca³kowicie rozwi±zane. Nale¿y pamiêtaæ, ¿e ustalenie momentu, w którym dany organ ma byæ transplantowany opiera siê na dok³adnej diagnozie "exitus" (¶mierci), która jest momentem pomiêdzy "byæ" a "nie byæ".
Badania prowadzone na Uniwersytecie w Connecticut (OSA) potwierdzi³y teoretyczn± hipotezê dotycz±c± ewolucji •noesical" (noesis » my¶lenie, intuicja – gr.) strukturalnej materii, co zosta³o opisane przez rumuñskiego naukowca Acad. Eugena Macovski'ego. Hipoteza ta rzuci³a ¶wiat³o na sprawê stanu psychicznego podczas "¶mierci klinicznej". W USA zarejestrowano 8 min pacjentów, którzy przebyli '¶mieræ kliniczn±, a nastêpnie zostali zreanimowani. Ka¿dy z nich by³ w stanie opisaæ czê¶ciowo lub w ca³o¶ci okresy pojawiaj±ce siê podczas ¶mierci klinicznej. Badanie to, potwierdzone statystycznie, dostarczy³o w³a¶ciwego argumentu do pracy Kenetha Ring'a i potwierdzi³o, ¿e podczas rozwoju" ¶mierci klinicznej mo¿na wyodrêbniæ 5 faz.
Pocz±tkowe stadium zwi±zane jest z odczuciem" unoszenia siê w ciemnej przestrzeni w bardzo spokojnym stanie psychicznym. W fazie drugiej, opisanej przez 37% tych, którzy zostali zreanimowani po ¶mierci klinicznej, wystêpuje zjawisko "autoskopii", pacjent patrzy na siebie z miejsca ponad nim (jego cia³em), zauwa¿a przy tym najdrobniejsze szczegó³y dotycz±ce akcji ratowania go. Trzecie stadium, opisane przez 23% badanych charakteryzuje siê uczuciem wci±gania (wsysania) przez tunel z ogromn± szybko¶ci±. W czwartym stadium, które zosta³o opisane przez 16% pacjentów, intensywno¶æ ¶wiat³a wy³aniaj±cego siê z mroku wzrasta, aby w koñcu (ok. 10% badanych opisuje to jako ostatnie stadium) odnie¶æ wra¿enie penetracji tego ¶wiat³a i zmieszania siê z nim. ¦wiat³o chocia¿ jaskrawe nie wywo³uje wra¿enia o¶lepiaj±cego. Uczucia b³ogo¶ci staje siê dominuj±ce.
Ca³y ten .proces ewolucji psychicznej pacjenta bêd±cego w stanie ¶mierci klinicznej jest konsekwencj± zmian funkcji korowych w wyniku anoxia syndroma (zespó³ objawów wywo³anych niedoborem tlenu), zwi±zanych ze zniszczeniem "noesis structura", jak to postuluje E.Macovski. Wed³ug teorii Ronalda Siegel, fizjopatologiczne mechanizmy, które zwi±zane s± z masowym uwolnieniem substancji endorfiny, t³umacz± koj±cy i b³ogi stan pacjentów.
Mechanizmy postrzegania ¶wiat³a pod koniec przebiegu ¶mierci klinicznej prawdopodobnie spowodowane s± procesami uwalniania wi±zali tworzonych przez ³añcuchy DNA, jak to opisuje P.A. Popp.
Warto wspomnieæ w tym miejscu o wk³adzie Rumunów i ich obserwacjach dotycz±cych stadiów ¶mierci klinicznej. Obserwacje te przeprowadzi³ w 1981 r. dr. Nic. Constantinescu w Bukareszcie. Chcieliby¶my równie¿ podkre¶liæ rolê, jak± odegra³y rumuñskie biomedyczne badania w tej dziedzinie. Prace prof.N.Minovici z Bukaresztu wykonane ju¿ w 1905 r. zawieraj± badania nad niektórymi mechanizmami ¶mierci oraz do¶wiadczenia przeprowadzone przez niego. Tom z³o¿ony z 218 stron oraz 57 rysunków jest prac±, na któr± powo³uj± siê wszystkie klasyczna rozprawy medyczne.
Procedura badañ do¶wiadczalnych zosta³a rozwiniêta przez E.Celan, N.Golovanov, C.Cojocaru. I.Dumitrescu. Mia³a ona okre¶liæ promieniowanie biopola ¿ywych oraz martwych. myszy. Za pomoc± oryginalnej elektrograficznej metody, zwanej elektronografi±, stwierdzono w 1975 r. zanik normalnej aury ¿ywych myszy 30 minut po ich ¶mierci.
Wa¿ny teoretyczny wk³ad mia³ rumuñski naukowiec Acad. E.Macovski (Rumuñska Akademia Nauk). Jego teoria "biostruktury" dotyczy struktur na poziomie "molekularnym", "biosical" i "noesical", które powstaj± w specyficznych polach energetycznych. Co wiêcej, pole noezykalne mo¿e nadal istnieæ przez jaki¶ czas po znikniêciu materii noezykalnej (my¶lowej), która to pole wytworzy³a, podobnie jak pole magnetyczne w solenoidzie istnieje – jaki¶ czas po wy³±czeniu pr±du. Je¶li czas ten jest wystarczaj±co d³ugi i je¶li to noezykalne pole jest charakterystyczne dla ka¿dego cz³owieka, jeste¶my bliscy fantastycznej, choæ byæ mo¿e realnej konkluzji, ¿e po ¶mierci pole my¶lowe cz³owieka nadal istnieje w przestrzeni a¿ do chwili jego wyga¶niêcia oraz, ¿e jest zdolne w pewnych warunkach do wp³ywania na innych ludzi.
Badania K.R.Porter i J.B.Tucker prowadzone we wczesnych latach 80 w Boulder, Colorado, USA, potwierdzi³y biostrukturaln± teoriê dziêki fotografiom robionym z zastosowaniem elektronicznego mikroskopu o wysokiej rozdzielno¶ci. Równie¿ ostatnie prace w dziedzinie tanatologii potwierdzaj± w innych aspektach rozwój teoretycznej biologii opisanej przez E, Macovski'ego.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.