064

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


Czy kultura Polska jest kultur± europejsk± ?

 
 
 
Kultura jako ca³okszta³t materialnego i duchowego dorobku ludzko¶ci, narodu b±d¼ epoki zaznaczy³a sw± obecno¶æ tak¿e na ziemiach polskich, choæ powsta³a ona nie tylko na swojej podstawowej, w³asnej i samodzielnie tworz±cej siê bazie, ale tak¿e na hellenistyczno-³aciñsko-chrze¶cijañskiej. Czynnikiem niew±tpliwie kszta³tuj±cym by³o po³o¿enie naszego pañstwa w ¶rodkowej Europie co mia³o decydowaæ o pewnym po¶rednictwie miêdzy wschodem a zachodem Europy.
Dok³adnie Polska znajduje siê miêdzy 54 50'N (Przyl±dek Rozewie) a 49 00'N (szczyt Opo³omek w Bieszczadach) i 14 07'E (Odra k. Cedyni) a 24 08'E (Bug ko³o Strzy¿owa).
Ok. 1300 r. p.n.e. ukszta³towa³a siê na naszych ziemiach kultura ³u¿ycka, której plemiona do¶æ powszechnie uwa¿ane s± za bezpo¶rednich przodków S³owian. W VII-IV wieku p.n.e. wielkie osiedla obronne (Biskupin). W IV-III wieku p.n.e. rozpoczê³y siê silne wp³ywy Celtów osiad³ych na po³udniu ziem polskich. W II-III wieku n.e. istnia³y silne kontakty z rzymskimi prowincjami naddunajskimi (szlak bursztynowy). W V-VI wieku wêdrówki du¿ej czê¶ci ludno¶ci s³owiañskiej spowodowa³y jej znaczny odp³yw z ziem polskich. Od wieku VII nast±pi³a stabilizacja i rozwój gospodarczy m.in. rozwinê³o siê rzemios³o, handel dalekosiê¿ny.
Ok. 960 roku w³adzê obj±³ Mieszko I (dynastia Piastów), który w 966 r. przyj±³ chrzest, co by³o znacznym postêpem w dziejach kultury polskiej. Zjednoczy³ on tak¿e wiêkszo¶æ ziem etnicznie polskich.
Do znacznej potêgi i miêdzynarodowego znaczenia podniós³ Polskê Boles³aw Chrobry. Za jego panowania powsta³o arcybiskupstwo w Gnie¼nie. Równie¿ za jego panowania, choæ mo¿na by ju¿ uznaæ czasy Mieszka I i chrzest w 966 r., zaczê³a siê tworzyæ konfrontacja jak i antagonizm kultury rodzimej z kultur± obc±.
Wp³yw na nasz± kulturê mia³y niszcz±ce najazdy mongolskie, pruskie, litewskie i jaæwieskie oraz osadzenie na Ziemi Che³miñskiej Krzy¿aków. Rozwój kulturalny znalaz³ wyraz m.in. w za³o¿eniu uniwersytetu w Krakowie, w 1364 roku. Za panowania Zygmunta Augusta rozwinê³a siê natomiast reformacja, sztuka Odrodzenia, literatura i nauka. Du¿y wp³yw mia³y tak¿e rozbiory Polski w 1772, 1793 i 1795 r., które w znacznym stopniu ogranicza³y rozwój naszej rodzimej, opartej na tradycji, oryginalnej kultury. Wówczas wielki wp³yw na odrodzenie spo³eczeñstwa mia³a literatura O¶wiecenia (m.in. publicystyka polityczna - H. Ko³³±taj, S. Staszic i inni). Bardzo du¿o rodzima kultura polska utraci³a przez I i II wojnê ¶wiatow±, gdzie hitlerowcy i Rosjanie prowadzili politykê eksterminacyjn± (zbrodnie hitlerowskie i stalinowskie 1939-1945), wymierzon± pocz±tkowo przeciw inteligencji, dzia³aczom spo³ecznym, artystom, potem rozci±gniêt± na ca³e spo³eczeñstwo.
Literatura natomiast jest równie¿ nieodzown± cz±stk± kultury ka¿dego narodu. Pocz±tki pi¶miennictwa w Polsce siêgaj± X w. i wi±¿± siê z kszta³towaniem pañstwa po przyjêciu chrze¶cijañstwa w obrz±dku rzymskokatolickim. Rozwija³o siê ono pod wp³ywem dora¼nych potrzeb rel-ko¶cielnych i polit., co zdecydowa³o o jego dwujêzyczno¶ci (³acina i polski). Pocz±tkowo górowa³o pi¶miennictwo w jêzyku ³ac. (pisarze tzw. prze³omu renesansowego - historyk Jan D³ugosz, pisarz polit. J Ostroróg). Od po³owy XVI w. do pocz. nast±pi³ rozwój polskiego jêzyka literackiego. Do najwybitniejszych pisarzy owego okresu nale¿eli M. Rej, M. Sêp Szarzyñski, P. Skarga; s³awê najwiêkszego polskiego poety renesansu zdoby³ J. Kochanowski. Warto tu zaznaczyæ, ¿e kszta³ci³ siê on w Królewcu i we W³oszech.
Wykszta³ci³a siê tak¿e poezja ariañska, gdzie jednym z g³ównych przedstawicieli jest A. Morsztyn. W nastêpnych epokach wyró¿nili siê m. in.: Eliza Orzeszkowa, B. Prus, M. Konopnicka, H. Sienkiewicz ,
S. ¯eromski, Cz. Mi³osz, K.I. Ga³czyñski, W. Szymborska, i inni, gdzie wielu z nich kszta³ci³o i rozwija³o swoje umiejêtno¶ci w salach wyk³adowych W³och, Francji itd.
W kszta³towaniu dóbr kulturalnych pojawia siê tak¿e sztuka.
Wraz z przyjêciem chrze¶cijañstwa Polska wesz³a w orbitê wp³ywów sztuki zachodniej. Z epoki przedromañskiej najstarsze ¶lady zachowa³y siê w Wi¶licy i Krakowie, z koñca IX lub pocz. X w.; pozosta³o¶ci kaplic w formie rotund i budowli pa³acowych z X i XI w. w Krakowie, P³ocku, Przemy¶lu. W XI i XII w. zbudowano liczne romañskie katedry kamienne (Gniezno, Poznañ, Kraków). W pierwszej po³owie XIII w. powsta³a grupa ko¶cio³ów cysterskich, ³±cz±ca cechy romañskie i gotyckie (W±chock, Koprzywnica, Sulejów).
W XIII - XVI w. rozwija³a siê sztuka gotycka; wznoszono ko¶cio³y bazylikowe (Wroc³aw, Gniezno, Poznañ), rozwija³o siê budownictwo mieszczañskie; wznoszono liczne zamki obronne (Bolków, Chêciny) na pn. ziemiach zamki krzy¿ackie (Malbork). Rozwinê³o siê snycerstwo ( O³tarz Wita Stwosza w Ko¶ciele Mariackim w Krakowie). W XIV i XV w. kwit³o malarstwo tablicowe (Kraków, ¦l±sk), nastêpnie malarstwo ¶cienne (Siedlêcin, Lublin).
Formy renesansu na pocz±tku XVI w. przynie¶li W³osi, m.in. Franciszek Florentczyk i B. Barecci (pa³ac z dziedziñcem arkadowym i kaplica Zygmuntowska na Wawelu), W ci±gu XVI i I po³. XVII w. wykszta³ci³y siê swoiste cechy polskiego renesansu (np. attyka), w po³±czeniu z wp³ywami w³oskimi i niderlandzkiego manieryzmu; uwidoczni³o siê to g³ównie w architekturze ¶wieckiej (zamek w Baranowie, ratusze w Poznaniu i Tarnowie). Na wzór miast z w³. Bastionowymi fortyfikacjami zosta³ za³ozony Zamo¶æ (B. Morondo). Wysoki poziom osi±gnê³a w XVI i I po³. XVII w. rze¼ba nagrobkowa (G.M. Padorano, J. Micha³owicz z Urzêdowa, Sonti Gucci) oraz malarstwo miniaturowe (Mistrz Kodeksu Behema), ¶cienne (Grêbieñ) i sztalugowe ( M. Kober, T. Docabella, B. Strobel). W okresie baroku najwybitniejszym architektem by³ Tylman z Gomeren; dominowa³y formy rzymskiego baroku, pó¼niej rokoka, przeniesionego z Francji i Saksonii (pa³ace w Warszawie, Radzyniu Podlaskim).Drug± po³owê XIX w. cechowa³ rozkwit realistyczno-romantycznego malarstwa historycznego (Matejko, Grottger), batalistycznego (J. Kossak).
Ludzie w/w doprowadzili do rozkwitu kultury i sztuki w naszej ojczy¼nie. Wielu z nich kszta³ci³o siê u mistrzów pochodz±cych z W³och, Niemiec, Francji i opiera³o siê na kulturze Wschodu i Zachodu. Jeden z ówczesnych artystów pisa³ "W mojej ojczy¼nie nowy duch ogarnia poetów i artystów. Coraz uwa¿niej zwracaj± oczy ku Ziemi, w naturze szukaj±c wzorów dla swoich dzie³, w ludzkich my¶lach i sercach podniety. Studiuj± tak¿e stare greckie rzymskie ksiêgi, ucz± siê na staro¿ytnych pos±gach, jak zgodnie z natur± odtwarzaæ kszta³t ludzkiego cia³a, rado¶æ i niepokój ludzkiego oblicza".
Podczas tych wszystkich przemian powstawa³a tak¿e muzyka.
Wcze¶nie powsta³y pie¶ni ³ac. o rodzimych ¶wiêtych. Za granic± muzykê polsk± rozs³awili: J. Ró¿ycki, K. Ogiñski, J. Elsner, S. Moniuszko, M. Kar³owicz, K. Szymanowski, F. Chopin.
Bior±c pod uwagê w/w dowody i przytoczone fakty mo¿emy stwierdziæ, ¿e jedn± z podstaw potêgi ka¿dego pañstwa i wielko¶ci ka¿dego narodu jest jego kultura we wszystkich przejawach (nauka, literatura, sztuka, obyczaj, ¿ycie polityczne i spo³eczne, wreszcie kultura materialna). Wielu polskich przedstawicieli powy¿szych dziedzin pobiera³o nauki u wielkich znakomito¶ci - nie tylko polskich, ale i zagranicznych, aby potem rozs³awiaæ imiê Polski w ró¿nych kulturach europejskich. Nale¿y tu wymieniæ wielkiego polskiego astronoma M. Kopernika i M. Curie-Sk³odowsk±. Z kultury tej czerpaæ mog³o pañstwo i naród si³y o¿ywcze dla dalszego rozwoju swej twórczo¶ci zarówno umys³owej jak i materialnej; bez niej nast±pi³by zastój i upadek tej twórczo¶ci lub gro¿ne dla narodu i pañstwa poddanie siê kulturze obcej. Kultura pozwala wytworzyæ narodowi w³asne, indywidualne cechy, ró¿ni±ce je od innych pañstw i narodów; ona wreszcie chroni i naród i pañstwo przed wp³ywami obcymi, zmierzaj±cymi do podwa¿enia bytu pañstwa i zatarcia odrêbno¶ci narodowej, a pozwala z kultur obcych wybieraæ prawdziwie cenne ich zdobycze. Im starsz± i wy¿ej rozwiniêt± kulturê posiada pañstwo i naród, tym pewniejsze s± podstawy ich bytu, tym skuteczniej broniæ siê one mog± w chwilach niebezpieczeñstw. Wysoki poziom nauki i rozwój literatury zabezpiecza narodowi niezale¿no¶æ my¶li i niesie za sob± wyrobienie i piêkno jêzyka; dziêki nim wytwarza siê w narodzie i pañstwie wspólny krêg pojêæ i wspólny sposób my¶lenia. Rozkwit sztuki daje wreszcie wyraz skarbom piêkna drzemi±cym w duszy narodu. Dziêki za¶ trwaj±cym przez wieki przejawom nauki, literatury i sztuki oraz wspólnej przesz³o¶ci politycznej w ramach jednego pañstwa tworzy siê wspólna tradycja, która ³±czy naród w tera¼niejszo¶ci i wi±¿e go z przesz³o¶ci±, tradycja jest jedn± z nieodzownych podstaw kultury narodowej. Tote¿ tylko wielowiekowa praca mo¿e zapewniæ prawdziwie w³asn± i prawdziwie piêkn± , wielk± kulturê. Tysi±cletnia praca kulturalna narodu i pañstwa polskiego zapewni³a dzisiejszej Polsce w³asn±, wysok± kulturê. Czerpali¶my w ci±gu tych wieków si³y zarówno z w³asnego ducha, jak i z o¿ywczych ¼róde³ wielkiej kultury zachodniej, ³aciñskiej. Pierwiastek rodzimy polski, i pierwiastek zachodni, ³aciñski, przyniesiony do nas wraz z chrze¶cijañstwem, a wzmocniony w ci±gu wieków przez stykanie siê i korzystanie z kultur wielkich narodów zachodnich, stopi³y siê w naszej kulturze w jedn± ca³o¶æ i nada³y jej odrêbny , w³asny charakter. Dziêki temu kultura polska by³a w czasach porozbiorowych najsilniejszym puklerzem chroni±cym nas od wch³oniêcia przez zaborców. Dalszy rozwój i rozkwit tej kultury jest nieodzownym warunkiem tego, by Polska mog³a swe stanowisko utrwaliæ pomiêdzy wielkimi narodami ¶wiata. Pierwsze kroki ku temu zosta³y poczynione. Od 1994 r. Polska jest stowarzyszona z Uni± Europejsk± i konsekwentnie d±¿y do uzyskania statusu cz³onkowskiego w tej organizacji.
Uczestnictwo w UE w przysz³o¶ci przyniesie naszemu krajowi ró¿norodne korzy¶ci, ale bêdzie te¿ wymaga³o powa¿nych wysi³ków i dostosowañ.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.