136

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


Kategoria:
Polski


Zakres:
O¶wiecenie


Tytu³:
Motywy autobiograficzne w twórczo¶ci Adama Mickiewicza


Dodano:
1999.09.19









¦lady autobiograficzne odnale¼æ mo¿emy w wiêkszo¶ci utworów Adama Mickiewicza. Nadaj± one twórczo¶ci poety bardzo wyra¼ne znamiona osobiste. Autor czêsto siêga po tematy dobrze mu znane, po swe rado¶ci i zmartwienia, odczucia i wspomnienia. Miejsca opisane w kolejnych dzie³ach znacz± szlak wêdrówek ich autora po Europie.
Utworem, w którym doszukaæ siê mo¿na w±tków siêgaj±cych do najm³odszych lat poety jest "Pan Tadeusz". Poemat ukazuje typowy obraz ¶rodowiska ¶redniozamo¿ne szlachty, jej ¿ycia, obyczajów, w³a¶nie taki w jakim urodzi³ siê i wychowa³ Mickiewicz. Zgodno¶æ faktów przytoczonych w utworze z rzeczywisto¶ci± jest tak daleko posuniêta, ¿e nawet jeden z g³ównych bohaterów epopei, Soplica, nosi nazwisko autentycznego szlachcica, który najpierw wiód³ spór z ojcem poety, a potem by³ jego d³ugoletnim przyjacielem. Z czasów dziecinnych pochodzi tak¿e umieszczonym w utworze opis przemarszu wojsk napoleoñskich przez ziemie polskie. Mickiewicz ¶wietnie odda³ atmosferê tamtych dni euforii ca³ego spo³eczeñstwa, któr± odczuwa³ jako ch³opiec. W "Panu Tadeuszu" wyra¿a poeta swoj± ogromn± têsknotê za tym na zawsze utraconym ¶wiatem, który pozostawi³ na Litwie. Jego mi³o¶æ do ojczyzny widaæ choæby w inwokacji:
"Litwo! Ojczyzno moja! ty jeste¶ jak zdrowie;
Ile ciê trzeba ceniæ, ten tylko siê dowie,
Kto ciê straci³. Dzi¶ piêkno¶æ tw± w ca³ej ozdobie
Widzê i opisujê, bo têskniê po tobie."
jak równie¿ w najdrobniejszych opisach przyrody, zjawisk, obyczajów. W li¶cie "Do Joachima Lelewela" mówi:
"A tam gdzie siê obrócisz, z ka¿dej widaæ strony
¯e¶ znad Niemna, ¿e¶ Polak, mieszkaniec Europy".
Okre¶li³ w ten sposób swoj± przynale¿no¶æ do trzech zbiorowo¶ci: ojczyzny domowej, ojczyzny politycznej i krêgu kultury zachodnioeuropejskiej. Ta ojczyzna domowa to w³a¶nie ¶wiat ¿ywcem przeniesiony do "Pana Tadeusza".
"Historia szlachecka to jednak nie tylko obrazy zapamiêtane z dzieciñstwa. Mo¿na siê w niej doszukaæ równie¿ pewnych podobieñstw do dworków wielkopolskich, w których przebywa³ Mickiewicz w czasie Powstania Listopadowego. Fragmenty opisanego krajobrazu, ro¶linno¶ci, np. drzew, bardziej przypominaj± swym charakterem zachodnie rubie¿e Polski ni¿ nadniemeñsk± Litwê.
Kolejny etap ¿ycia Mickiewicza, m³odo¶æ, czasy studenckie, przynosi poecie wiele nowych do¶wiadczeñ, które staj± siê inspiracj± do powstania utworów literackich. Jest wiêc pierwsza, nieszczê¶liwa, romantyczna mi³o¶æ do Maryli Wereszczakówny, siostry przyjaciela filarety, Micha³a. Uczucie jakie ¿ywi m³odzieniec do tej kobiety staje siê jednym z bod¼ców do powstania dwóch chronologicznie pierwszych czê¶ci "Dziadów". Ich bohater, Gustaw-Upiór, posiada wiele cech wspólnych z autorem dramatu. Postaæ ta wystêpuje pod ró¿nymi imionami, które oddaj± jej ró¿ne role ¿yciowe, ró¿ne strony uczuciowe, ró¿ne epoki biografii. Gustaw wiêc, tak jak i jego pierwowzór, prze¿ywa tragiczn± mi³o¶æ, która prowadzi go do samobójstwa. W przyp³ywie uczucia rozpaczy i uwielbienia, gniewu i ¿alu mówi do swojej ukochanej:
"Kobieto! puchu marny! ty wietrzna istoto!
Postaci twojej zazdroszcz± anieli,
A duszê gorsz± masz, gorsz± ni¿eli!...
Przebóg! tak Ciebie o¶lepi³o z³oto!
I honorów ¶wiec±ca bañka, wewn±trz pusta!"
To jakby s³owa wypowiedziane przez samego poetê do ukochanej, która odrzuci³a jego mi³o¶æ i wysz³a za bogatego hrabiego. Mickiewicz zwraca siê do Maryli tak¿e tymi s³owami, u¿ywaj±c przy tym ust Gustawa:
"Marylo, siostro moja! Nie krewnym ³añcuchem,
Ale¶my pobratani umys³em i duchem.
Gdy dziwactwo losu i twój wyrok wzbrania
Równie ¶wiête, a muszê powtarzaæ nazwania
Choæ innym spojrzyj okiem w przeminione lata
I pami±tki kochanka przyjmij z rêki brata."
Jednym z ostatnich epizodów jego wielkiej mi³o¶ci jest wiersz "Do M***", w którym poeta ukazuje ca³± gorycz p³yn±c± z jego nieszczê¶liwej mi³o¶ci:
"Precz z moich oczu! ... pos³ucham od razu,
Precz z mego serca! ... i serce pos³ucha,
Precz z mej pamiêci! ... nie ... tego rozkazu
Moja i twoja pamiêæ nie pos³ucha."


"Wszêdzie i zawsze bêdê ja przy tobie
Bom wszêdzie cz±stkê mej duszy zostawi³."

Wiersz ten jest jednym z najbardziej oczywistych dowodów na bardzo silny zwi±zek twórczo¶ci Mickiewicza z jego ¿yciem.
Druga tematycznie grupa utworów pochodz±cych z tego okresu zwi±zana jest z dzia³alno¶ci± Mickiewicza w nielegalnych organizacjach na Uniwersytecie Wileñskim. Nastrój m³odego twórcy bardzo dobrze oddaj± s³owa zaczerpniête z "Pie¶ni Filaretów":
"Hej u¿yjmy ¿ywota, wszak ¿yjem tylko raz."
Po wykryciu zwi±zku Mickiewicz wraz z kolegami zostaje aresztowany i osadzony w wiêzieniu. Wtedy te¿ Gustaw przemienia siê w Konrada, który równie¿ jest literackim sobowtórem poety. Swoje wiêzienne do¶wiadczenia wpisuje Mickiewicz w biografiê Konrada. Ukazuje tak¿e w III czê¶ci "Dziadów" atmosferê jaka panowa³a w sterroryzowanym przez carskich urzêdników Wilnie, jak równie¿ wiele autentycznych postaci takich jak: Onufry Pietraszkiewicz, Tomasz Zan, Jan Suzin.
W wyniku procesu Mickiewicz musi wyjechaæ do Rosji. Przebywa miêdzy innymi na Krymie, gdzie powstaje cykl utworów pod tytu³em "Sonety Krymskie". Autor jest zafascynowany piêknem i malowniczo¶ci± tego zak±tka, urzeczony górami i morzem. Nie opuszcza go jednak uczucie osamotnienia i opuszczenia przez ludzi i Boga:
"Szczê¶liwy ... kto modliæ siê umie"
Têskni za krajem, za sw± ukochan±. Dopiero ostatni sonet, "Ajudach", ma bardziej optymistyczn± wymowê. Poeta mówi w nim, ¿e czuje w sobie moc, która pomo¿e mu opanowaæ w³asne s³abo¶ci i wzmocniæ siê wewnêtrznie.
Czas pobytu Mickiewicz w Rosji zbiega siê z Powstaniem Dekabrystów. Odwo³anie do niego znajdujemy w wierszu "Do przyjació³ Moskali", który ukaza³ siê wraz z III czê¶ci± "Dziadów". Jest on wyrazem ho³du z³o¿onego powstañcom, a szczególnie Konradowi Rylejewowi i Aleksandrowi Bestu¿enowi. Poecie bliski by³ bowiem ka¿dy zryw maj±cy na celu obalenie caratu, gdy¿ mog³o to przybli¿yæ upragnion± chwilê oswobodzenia Ojczyzny. Po powstaniu Mickiewicz przebywa w Petersburgu, gdzie pracuje nad "Konradem Wallenrodem". Stara siê w nim przedstawiæ swoje nowe spojrzenie na sposób walki tyranem. Po klêsce rosyjskiego powstania jedyn± metodê walki z caratem widzi w podstêpie, w walce skrytobójczej, gdy¿ otwarte starcie przy tak nierównych si³ach mo¿e przynie¶æ pora¿kê.
Kolejnym etapem tu³aczki Mickiewicza jest Rzym, a w nim nowa mi³o¶æ, Ewa Ankwiczówna. Uczucie to, mo¿e nie tak gor±ce jak za pierwszym razem, ma jednak du¿y wp³yw na psychikê i twórczo¶æ poety. Ukochana sta³a siê bowiem pierwowzorem literackiej postaci Ewy - córki Stolnika z "Pana Tadeusza". By³a ona wysoko urodzon± hrabiank±, tak wiêc choæ poeta przyjmowany by³ w jej domu bardzo go¶cinnie, jego pro¶ba o rêkê zostaje natychmiast odrzucona. Sw± mi³o¶æ wyra¿a w przeróbce wiersza Goethego "Mignom", któr± zatytu³owa³ "Do H***. Wezwanie do Neapolu".
We W³oszech dowiedzia³ siê poeta o wybuchu Powstania Listopadowego. Natychmiast udaje siê do Wielkopolski, by byæ jak najbli¿ej walcz±cych braci. Mickiewiczowi nie dane by³o wzi±æ udzia³u w powstaniu, dochodz± go jednak ró¿norodne relacje, a tak¿e spotyka siê z jego uczestnikami. Powstaj± wiêc utwory, które swoj± tematyk± nawi±zuj± do wydarzeñ z 1830 roku. Najbardziej znane z nich to "Reduta Ordona", "Nocleg" i "¦mieræ Pu³kownika". Poeta przedstawia w nich swoje spojrzenie na Powstanie jako na wielki i szlachetny wysi³ek Polaków. Mickiewicz pisze te¿ III czê¶æ "Dziadów" z której przebija ból i rozpacz po doznanej klêsce, z któr± poeta nigdy nie potrafi³ siê pogodziæ.
Ostatecznie wieszcz osiada na sta³e w Pary¿u. Pisze coraz mniej, popada w k³opoty finansowe. We Francji w³a¶nie powstaj± jedne z ostatnich jego dzie³ "Liryki Lozañskie". S± one jakby rozrachunkiem poety z przesz³o¶ci±, rozpamiêtywaniem swojej drogi ¿yciowej:
"Pola³y siê ³zy me czyste, rzêsiste,
Na me dzieciñstwo sielskie, anielskie,
Na mój wiek mêski, wiek klêski"
Wiersze te s± powrotem my¶l± do ukochanego kraju dzieciñstwa i ucieczk± od otaczaj±cej go rzeczywisto¶ci. Po raz ostatni przywo³uje obraz swej ukochanej z lat m³odych. Z drugiej strony Mickiewicz u¶wiadamia sobie swoje moralne zobowi±zania wobec ¶wiata, dostrzega w mi³o¶ci do ¿ony nowe ¼ród³o pokrzepienia.




Autor: Wojtek








  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.