137

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


Poezja "apokalipsy przewidywanej" a poezja "apokalipsy spe³nionej.
Jêzyk polski:



Poezja "apokalipsy przewidywanej" a poezja "apokalipsy spe³nionej.


 






APOKALIPSA PRZEWIDYWANA:


1. Józef Czechowicz "¯al" - podmiot liryczny odczuwa niepokój zwi±zany z nadchodz±c± wojn± i jest cz³owiekiem do¶wiadczonym przez ¿ycie, wzbudza szacunek. Wizj± wojny przynosz±cej zniszczenie i klêskê. Cz³owiek zdegraduje siê w swym cz³owieczeñstwie. Wojna niszczy ludzi nie tylko fizycznie, lecz i psychicznie.


2. Czes³aw Mi³osz "Ob³oki" - katastroficzna wizja ¶wiata, subiektywna wizja prze¿yæ podmiotu lirycznego, odosobnienie, bezradno¶æ, depresja. ¦mieræ jest lepsza ni¿ ¿ycie pogr±¿one w lêku.


3. Czes³aw Mi³osz "Roki" - Ziemia zniszczona po katastrofie, nie ma nic pewnego, zachwianie systemu warto¶ci, wszystko uleg³o przewarto¶ciowaniu. Nie mo¿na popadaæ w bierno¶æ, nale¿y stworzyæ indywidualn± moralno¶æ na potrzebê chwili, dzia³anie jest prób± ratowania cz³owieczej godno¶ci. Wiêzi z natur± s± motywacj± do dzia³ania.


4. Czes³aw Mi³osz "O ksi±¿ce" - zag³ada kultury, brak jej potrzeby spowoduje znieczulenie spo³eczeñstwa. Degeneracja psychiczna.


5. Antoni S³onimski "Niemcom" - zaniepokojenie sytuacj± w Europie, kultura i nauka zginie, barbarzyñcy zniszcz± cywilizacjê. Ostrze¿enie i wezwanie do obrony przed agresj± i totalitaryzmem.


6. W³adys³aw Broniewski "Bagnet na broñ" - nawo³uje do obrony ojczyzny, jest to najwiêkszy obowi±zek. Dom jest toposem ojczyzny. Poezja ma zagrzewaæ, nawo³ywaæ do walki, staæ siê zarzewiem czynu.


APOKALIPSA SPE£NIONA:


1. W³adys³aw Broniewski "¯o³nierz polski" - stosowanie przedrostka "bez". Ca³y naród pozbawiony ojczyzny, nie ma ¿adnych szans na obronê, gdy¿ nie ma czym, gotowo¶æ do po¶wiêceñ.


2. W³adys³aw Broniewski "Póki my ¿yjemy" - apokaliptyczny obraz Warszawy czasów wojny, klêska bezbronnego narodu, obraz ¶mierci, tytu³ zostawia jednak pewn± nadziejê na wyzwolenie.


3. Antoni S³onimski "Alarm" - poetycki reporta¿ z nalotu, z oblê¿onej Warszawy, gotowo¶æ i czujno¶æ musz± byæ zawsze, obawa o zniszczenie kultury i zabytków.


4. Czes³aw Mi³osz "Campo di Fiori" - obojêtny stosunek ¿yj±cych do gin±cych, motyw zag³ady warto¶ci, brak tolerancji, niemo¿no¶æ g³oszenia w³asnych pogl±dów, spotêgowanie niesprawiedliwo¶ci, okrutna prawda o ludziach, nie zmieniaj± siê od wieków, wci±¿ maj± takie same pogl±dy.


5. Czes³aw Mi³osz "Piosenka o porcelanie" - zniszczony dorobek kultury i sztuki, cz³owiek dzia³a sam przeciwko sobie.


6. Czes³aw Mi³osz "W mojej ojczy¼nie" - ¶mieræ wybawia od cierpieñ, ¶wiadomo¶æ historii, na faktach buduje swe wizje, nie mo¿e uwolniæ siê od przeczucia wojny, niepokój si³± twórcz±.


7. Czes³aw Mi³osz "Piosenka o koñcu ¶wiata" - apokalipsa nadchodzi niespodziewanie, bez biblijnych znaków, cz³owiek sam mo¿e wywo³aæ koniec ¶wiata, odpowiedzialno¶æ za to ka¿dy musi przyj±æ na siebie, osobisty wymiar koñca ¶wiata.


8. Czes³aw Mi³osz "Walz" - rozdarty ¶wiat niszczony przez wojnê, apokalipsa spe³niona, walka celem samym w sobie, ob³±kanie ludzi, gorzka ironia, ¶wiadomo¶æ braku odzewu na s³owo poety.


9. Obraz "apokalipsy spe³nionej" w poezji Krzysztofa Kamila Baczyñskiego wyra¿a siê w wielu utworach.









Autor : Konrad Ceban

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.