78dra (2)

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


DRAMATURGIA OKRESU
MIÊDZYWOJENNEGO



“¯EGLARZ”
J. SZANIAWSKIEGO



Cechy dramatu




    lwartka, spójna akcjal
    lbohaterzy maj±
    charakter realistycznyl

    llogika zdarzeñ,
    prawdopodobieñstwol



Chwyty literackie




    lobecno¶æ liryzmu,
    ironiil

    lwprowadzenie szeregu aluzji i niedopowiedzeñl
    ltematyka utworów dotyka spraw o
    charakterze uniwersalnyml

    lkonfrontacja
    dobro-z³o, ludzkich pragnieñ, idea³ów
    skonfrontowanych z rzeczywisto¶ci±,
    codzienno¶ci±l



Kapitan Nut - oficjalnie postaæ bardzo romantyczna,
ma kochankê, do której pisze wiersze, jest cz³owiekiem honoru,
przedk³ada go ponad wszystko, nieustraszony, przystojny,
zadbany, godzien na¶ladowania. Po pojawieniu siê Jana okazuje
siê, ze listy wcale nie s± romantyczne, kapitan przewozi³
opium, wygl±d siê nie zgadza³, prowadzi³ hulaszczy tryb ¿ycia,
nadu¿ywa³ alkoholu i narkotyków, wyspê odkry³ przez
przypadek, bo za³oga by³a pijana. Dwa obrazy zupe³nie
ró¿nych postaci kontrastuj± ze sob±. Dotykamy relatywizmu
prawdy, która jest wzglêdna. Dwa sprzeczne opisy, ¿aden z nich
nie jest do koñca prawdziwy. Nie ma
potwierdzeñ tylko
domniemania.



Ka¿dy potrzebuje
pewnego idea³u aby potem móc stosowaæ go w ¿yciu. Ujawnienie
prawdy mo¿e sprawiæ krzywdê. Szacunek dla bohaterstwa, odwagi.
Ludzie potrzebuj± wzorów, bowiem potrzebny jest cel,
ambicje. Idea³y wzbogacaj± ich, wyzwalaj± w cz³owieku dumê.
Mity s± dobre, choæ mog± byæ niebezpieczne je¶li ocieraj±
siê o fanatyzm. Mog± s³u¿yæ manipulowaniu lud¼mi. Mog±
prowadziæ do zagro¿eñ ale s± potrzebne.



“SZEWCY” I. WITKIEWICZA



Teoria czystej formy
w teatrze



Jest to stworzona przez Witkacego koncepcja
teatru
, maj±ca
go ca³kowicie zrewolucjonizowaæ.



Teoria czystej formy dotyczy³a wy³±cznie teatru i
przeciwstawia³a siê tradycji - zarówno dramatowi
naturalistycznemu, jak i symbolicznemu. Celem spektaklu nie jest
na¶ladowanie rzeczywisto¶ci, lecz wprowadzenie widza w inny
ni¿ ¿yciowy wymiar prze¿ywania, w sferê uczuæ
metafizycznych. Celem jest zaskakiwanie widza. Teatr czystej formy mia³ zrywaæ z wszelkimi schematami
tradycyjnego teatru, z logicznym zwi±zkiem pomiêdzy
przedstawionymi zdarzeniami oraz wypowiedziami bohaterów i ich
dzia³aniami. Witkacy dopuszcza³ rozbie¿no¶æ pomiêdzy
czynami postaci z wypowiadanymi przez nie s±dami, zmienno¶æ
psychiki, przeistaczania siê jednych postaci w inne, zamiany
ról. Widz ogl±daj±cy spektakl Czystej Formy powinieñ mieæ
wra¿enie, ¿e ¶ni jaki¶ dziwny sen.



“Szewcy” posiadaj± istotny zwi±zek z
rzeczywisto¶ci± spo³eczn± i polityczn±, ale mo¿emy
tak¿e odnale¼æ w tym dramacie pewne elementy Czystej Formy.
Widoczne jest tu d±¿enie do rozwijania iluzji, rzeczywisto¶ci
na scenie, czyli powstrzymywania widza od wiary, ¿e to, co
dzieje siê na scenie, rozgrywa siê na prawdê. S³u¿y temu
kreacja bohaterów. Nie s± oni przedstawiani realistycznie, tzn.
nie s± w pe³ni reprezentatywni dla swojej warstwy
spo³ecznej (na przyk³ad szewcy s± tylko umownymi szewcami
poniewa¿ czasami mówi± i my¶l± jak filozofowie, pos³uguj±
siê skomplikowanymi pojêciami i wypowiadaj± zdania w
wielu jêzykach). ¦wiat przedstawiony w dramacie Witkacego,
choæ wi±¿e siê ze ¶wiatem realnym, to
jednak nie pasuje do niego, nie stanowi jego wiernego odbicia
lecz obraz wykrzywiony, zdeformowany, groteskowy. Komizm i
tragizm
wspó³istniej±
obok siebie. Prezentowane zdarzenia zaskakuj± i szokuj± widza,
natomiast nie maj± go wzruszaæ. Wulgarne imiona bohaterów a
tak¿e wulgarny i ostry sposób ukazania erotyzmu. Dziwaczny jest
tak¿e jêzyk, jakim mówi± bohaterowie, bêd±cy mieszanin±
gwary, stylu naukowego i dziwnych przekleñstw - neologizmów
utworzonych na wzór popularnych przekleñstw.



Porz±dki spo³eczne i
polityczne zmieniaj± siê kolejno w wyniku przewrotów rewolucyjnych.



* Porz±dek
kapitalistyczny. Ho³duje on ustalonej hierarhii spo³ecznej,
która narzuca ludziom ograniczenia. Szewcy musz± naprawiaæ
buty lepszym, stoj±cym wy¿ej - np. prokuratorowi, który jako
przedstawiciel bur¿uazji jest poni¿any przez ksiê¿n±, reprezentantkê
arystokracji. Ten podzia³ spo³eczny wywo³uje wzajemne
niechêci, nienawi¶ci, antagonizmy pomiêdzy warstwami,
zw³aszcza, ¿e wi±¿e siê tak¿e z ró¿nicami w poziomie
¿ycia i posiadaczy w³adzy. Pojawiaj± siê marzenia o
rewolucji, nag³ej zmianie ca³ego uk³adu spo³ecznego.
Przewrotu dokonuje Prokurator, ale w rewolucji tej d±¿y
wy³±cznie do obrony w³asnej pozycji, w³asnych praw i
wygodnego ¿ycia. Decyduje siê na ten krok w obawie przed
rewolucj± szewców, która mog³aby przybraæ krwawy charakter.
W swoich dzia³aniach wspiera siê na organizacji Dziarskich
Ch³opów, w której panuje kult si³y, ¶lepa wierno¶æ i
pos³uszeñstwo przywódcy, rezygnacja z indywidualnych d±¿eñ na rzecz
realizacji rozkazów wodza. S± to dylematy ustroju
faszystowskiego
,
totalitarnego, w którym zorganizowana si³a panuje nad
niezorganizowanym t³umem - sk³óconymi szewcami. Gdy
szewcy przepowiadaj± swoj± rewolucjê i tworz± ustrój komunistyczny, zmiana porz±dku spo³ecznego polega na
odwróceniu ról, podkre¶lonym w dramacie groteskowym
zachowaniem siê szewców chodz±cych w kolorowych pid¿amach,
uznawanych przez nich za dowód panowania i uprzywilejowanych
pozycji. W³adzê teraz sprawuj± szewcy a dotychczasowe warstwy
panuj±ce zostaj± obalone i poni¿one. Dzia³ania nowej w³adzy
przypominaj± posuniêcia w³adzy komunistycznej (zniszczony
zostaje przywódca rewolucji, kwestia ch³opska zostaje
rozwi±zana si³±). Dochodzi do nastêpnego przewrotu, po
którym powstaje nowy bli¿ej nieokre¶lony totalitaryzm, w którym ludzie
szkoleni s± jak automaty.

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.