g_mity_gl

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...



Afrodyta,Wenus


Afrodyta Wenus,narodzona
z morskiej piany. Nie mia³a ojca ni matki. Powsta³a z nasienia Kronosa,
które wyp³ynê³o z jego cz³onka odciêtego, przez jego syna. Zaraz po tym gdy
wynurzy³a siê z morskiej wody u wybrze¿y Cypru, napotka³a bóstewka, która od tej
chwili mia³y kroczyæ w jej orszaku, sypi±c jej p³atki kwiatów pod nogi. By³y tam
m.in. U¶miechy, Igraszki, Wdziêki itd. Gdy przyby³a na Olimp, wszystkie boginie patrzy³y
na ni± z zazdro¶ci±.KultDni jej po¶wiêcone obchodzono
najczê¶ciej na wiosnê. Nie lubi³a ofiar krwawych. Kr±¿y³y legendy, ¿e sama w
¶wi±tyni na górze Eryks na Sycylii obmywa o³tarz z krwi zwierz±t. Przedstawiano
j± jako kobietê odzian± w d³ug± sukniê do kostek, trzymaj±c± jaki¶ owoc, a u jej
stóp siedzia³y go³êbie. Potem przedstawiano j± na wpó³ nag±, lub wynurzaj±c± siê
z wody.Cud w domu PigmalionaPigmalion by³ królem Cypry, który
zamiast g³owiæ siê nad losami pañstwa wola³ rze¼biæ. Pewnego razu wyrze¼bi³
najcudowniejsz± kobietê na ziemi. Niestety istnia³a ona tylko w jego wyobra¼ni,
i jako rze¼ba. Nieszczêsny król zakocha³ siê w niej. Niestety cierpia³, bo
marmur nie odwzajemnia³ jego uczuæ. Pewnego razu gdy sta³ odwrócony do pos±gu
poczu³ rêkê na swoim ramieniu. Okaza³o siê, ¿e dobra bogini mi³o¶ci przemieni³a
rze¼bê w kobietê. Kobieta sta³a siê ¿on± Pigmaliona i da³a mu syna Pafosa, sama
natomiast nosi³a imiê Galatea. Jej syn za³o¿y³ miasto w którym postawi³
¶wi±tyniê Afrodycie.Afrodyta i AdonisPierwsz± jej mi³o¶ci± by³
¶miertelnik Adonis, któremu codziennie towarzyszy³a na polowaniu. By³a
przyzwyczajona do najwiêkszych wygód, ale mimo to po¶wiêca³a siê dla ukochanego,
rani³a delikatne stopy, jej powiewne szaty dar³y siê o z³owieszcze ciernie.
Niestety nie wszystko co dobrze musi siê tak skoñczyæ. Pewnego razu Adonis
napotka³ na wzgórzach Libanu dzika. Ku rozpaczy bogini, dzikie zwierze
rozszarpa³o m³odziana. Afrodyta przyby³± za pó¼no, schwyci³a cia³o ukochanego i
zaczê³a p³akaæ. Pola³a jego krew nektarem, przez co ta zmieni³a siê w cudowny
kwiat zwany anemonem. Piêkna bogini posz³a do Zeusa i wyb³aga³a, by na sze¶æ
miesiêcy w roku ej kochanek by³ na ziemi, a na kolejne wraca³ do Hadesu. Sta³o
siê tak. Adonis mia³ równie¿ w Grecji swoje o¶miodniowe ¶wiêto. Przez pierwsze
cztery dni op³akiwano jego ¶mieræ, a przez kolejne weselono z jego
zmartwychwstania.


Apollo
Apollo by³ synem Zeusa i Latony.
Jego narodziny odmieni³y, skalist± niegdy¶ wyspê Delos. Gdy bowiem nadszed³
moment rozwi±zania, wyspê otoczy³y zwartym ko³em ³abêdzie i zaczê³y ¶piewaæ.
Ska³y zosta³y o¿ywione przez radosn± zieleñ wszelakich ro¶lin.Boski
ApolloApollo na pewno by³ najpiêkniejszym ze wszystkich bóstw mêskich.
Wysoki, smuk³y, o przejrzystych oczach i jasnych w³osach. Wiecznie m³ody Apollo
by³ panem wieszczów, ¶piewaków i poetów. Dawa³ dar jasnowidzenia.
Opowiastka IApollo by³ uznanym ¶piewakiem. Raz wda³ siê w
kontury z Marsjasem, ¶miertelnikiem. O werdykcie mia³a zadecydowaæ rada z³o¿ona
z pasterzy. Cz³owiek by³ pierwszy. Gra³ na flecie, perfekcyjnie oddaj±c
najpiêkniejsze ziemskie d¼wiêki, ¶piew s³owika, szmer ¼róde³. By³ ju¿ niemal
pewien zwyciêstwa, ale do chwili, gdy Apollo zacz±³ graæ na cytrze i ¶piewaæ.
Jego g³os wyzwala³ reakcje takie jak p³acz, a zaraz potem rado¶æ. Przegrany
Marsjas zosta³ przywi±zany do drzewa i ¿ywcem obdarty ze
skóry.Opowiastka IINieco ¶mieszne s± dalsze dzieje Apolla. Otó¿
by³ tam obecny król Midas, i by³ on jedynym zwolennikiem pokonanego. Nie
podoba³a mu siê gra Apollona. Bóg zem¶ci³ siê. Odt±d króla 'zdobi³y' o¶le uszy.
By je ukryæ, zawsze mia³ na g³owie czapkê. Jedynie jego fryzjer zna³ t±
tajemnicê. Ba³ siê jednak o swoje ¿ycie, wiêc nikomu tego ni powiedzia³. Bowiem
król grozi³ mu. Ale fryzjer nie móg³ ju¿ wytrzymaæ, trzymaj±c t± tajemnicê za
ustami. Pobieg³ wiêc nad brzeg morza i tak krzykn±³: 'Król Midas ma o¶le
uszy'. Za spraw± bogów na tym miejscu wyros³o pole trzciny, która, przy powiewie
wiatru powtarza³a: 'Król Midas ma o¶le uszy'. Tak wiêc ta wiadomo¶æ rozesz³a siê
po ca³ym kraju.


Ares
Ares zwany równie¿ Marsem,
by³ synem Zeusa i Hery. Jako dziecko nie umia³ nic. Rodzice chcieli go czego¶
nauczyæ, dali wiêc go na wychowanie jednemu z tytanów. Ten poniewa¿, sam nie
wiele umia³, zaj±³ ch³opca æwiczeniami fizycznymi. Jednocze¶nie naucza³ go, ¿e
najwa¿niejszym i najlepszym zajêciem jest wojna. Po powrocie, by³e beztalencie
zamówi³o ca³y arsena³ wszelakiej broni o olimpijskiego kowala. Dotychczas ludzie
nie umieli dostatecznie dobrze walczyæ. Ich orê¿ stanowi³y kuje i kamienie.
Wszelaka walka pozbawiona by³a ³adu. Dopiero Ares i wszystkiego nauczy³. Pokaza³
jak siê walczy, da³ za wzór swoj± broñ.Wojna GigantówW czasie
owego buntu Ares nie wykona³ nic wspania³ego, ani godnego wiêkszej uwagi.
Zastanawiaj±ce jest, ¿e po wygranej wszystkim opowiada³ jakich to on dokona³
wyczynów. Ale po jakim¶ czasie znikn±³ bez ¶ladów. Dopiero Hermes, po d³ugich
poszukiwaniach odnalaz³ go w lochu zamkniêtego przez 2 zbójów. Od tego czasu
Ares przesta³ pokazywaæ siê na
Olimpie. Wiêkszo¶æ czasu przebywa³ w Tracji. Tam opowiada³ o swoich wielkich
wyczynach. Je¼dzi³ tam na rydwanie, zaprzê¿onym w Boja¼ñ i Strach, a
Niezgoda i Mord trzyma³y mu lejce. Rzuca³ siê w najwiêksze wiry walki. Mordowa³,
tratowa³, ³ama³...Dotkliwa ranaAres i Atena nie byli w
przyja¼ni. Bogini sprawiedliwo¶ci szuka³a zwady, by móc go pokonaæ i upokorzyæ.
Pewnego razu rzuci³a w niego w³óczni± i trafi³a.... w pachwinê. Rozw¶cieczony
uciek³ na skargê do ojca. Ten jednak spojrza³ na niego i kaza³ siê uspokoiæ.
Westchn±³ -'jeste¶ najniezno¶niejszym z bogów. Zawsze ci tylko wojna w g³owie.W
Grecji Ares nie by³ lubianym bogiem. Nie stawiano mu ¶wi±tyñ, a jedynie
kapliczki. Przedstawiano go jako m³odego muskularnego mê¿czyznê, w pe³nym
rynsztunku.


Atena
Atena zosta³a równie¿ nazwana
Minerw±. Staro¿ytny ¶wiat grecki opanowany by³ przez niestworzone rzeczy, dziwne
dla na s praktyki, itp. To samo tyczy siê Ateny, a konkretniej jej narodzin.
Pewnego dnia Zeus odczuwa³ niezwykle silne bóle g³owy. Rozkaza³ Hefajstosowi
roz³upaæ swoj± czaszkê, by zobaczyæ co jest przyczyn± tego dyskomfortu. Kowal
zrobi³ to co mu rozkazano. Z roz³upanej g³owy Zeusa wyskoczy³a ma³a Atena. By³
to ju¿ znak, ¿e zostanie bogini± m±dro¶ci. By³a jednocze¶nie ulubienic± ojca.
Siada³a najwy¿ej, ze wszystkich braci i sióstr. Jej zwierzêciem by³a sowa,
uto¿samiana z m±dro¶ci±.NiedostêpnaAtena ró¿ni³a siê pod jednym
od innych bóstw. Nie zajmowa³a j± mi³o¶æ, ma³¿eñstwo, etc. By³a niedostêpn±
dziewic±. Nie by³± jednak oziêb³a. Po prostu nie mia³a czasu na mi³o¶æ.
Zas³ynê³a tak, ¿e za patronkê uwa¿ali j± filozofowiei uczeni.Wojna
mym domemAtena mia³a zami³owanie do wojny. Jednak do wojny w s³usznej
sprawie. Po¶wiêcone jej drzewo oliwne by³o symbolem zgody pomiêdzy zwa¶nionymi
miastami.PanatenajeBy³o to sierpniowe ¶wiêto u czci Ateny, w jej
mie¶cie, czyli w Atenach. Odbywa³y siê co 4 lata. Odbywa³y siê wy¶cigi wozów,
zapasy atletów, koncerty wokalno-instrumentalne. Ze wszystkich stron zbierali
siê arty¶ci, by walczyæo ma³± ilo¶æ oliwy, wyci¶niêtej ze ¶wiêtych oliwek
Ateny. Do obchodów nale¿a³ równie¿ bieg z pochodniami, czy wy¶cigi
¿aglówek.Liczne zajêciaAtena mia³a byæ odwzorowaniem
najlepszych, czyli wszystkich, cech samych Aten. Mówiono o niej:Ergane-
Pracownica,Polias- Patronka MiastPromachos- Pani ZastêpówPallas-
PannaPartenos- Dziewica.OpowiastkaAtena s³ynê³a z
zami³owania do wszelkich robót tkackich. Wie¶æ o jej talencie op³ynê³a ca³y
¶wiat. Jednak znalaz³a siê ¶miertelniczka, która ¶mia³± twierdziæ, ¿e jest jej
równa. Obie stanê³y wiêc do zawodów. Arachne wyszywa³a tak piêknie, a jej dzie³o
by³o niczym ¿ywe. Znajdowa³y tam miejsce wszystkie najwa¿niejsze historie z
¿ycia bogów. Gdy Atena zobaczy³a, ¿e przegra³a, wpad³a w z³o¶æ i podar³a
tkaninê. Biedna ¶miertelniczka, w rozpaczy powiesi³a siê na drzewie. Dopiero
teraz bogini dostrzeg³a, jak za¶lepi³ j± gniew.W skrusze wskrzesi³a Arachne



Dionizos
Dionizos, czy Bachus jak
go nazywano,by³ synem Zeusa i Semele. By zem¶ciæ siê na niewiernym mê¿u Hera,
namówi³a Semele, by poprosi³a Zeusa o to by ukaza³ siê, w swojej najwspanialszej
postaci. Niestety, t± postaci± by³a b³yskawica. Dziewczyna nie wytrzyma³± blasku
i sp³onê³a ¿ywcem. Zanim wyda³a z siebie ducha wyda³a na ¶wiat Dionizosa. Ojciec
da³ go na wychowanie nimfom górskim. Tam poznawa³ taniec i ¶piew, mistrzem dla
niego by³ Sylen. Gdy Dionizos by³ jeszcze ma³y wybuch³± wojna z gigantami.
Walczy³ tam te¿, ale pod postaci± lwa.NauczanieDionizos by³
jednym z pierwszych bogów, który zszed³ na ziemiê. Umia³ oczarowaæ ka¿d±, nawet
najstraszniejsz± bestiê. By³ otwarty i bardzo lubiany. To on nauczy³ ludzi jak
uprawiaæ winn± latoro¶l, ubóstwian± przez niego ro¶linê. By podzieliæ siê tym
dobrem ze wszystkimi lud¼mi, przemierza³ wielkie odleg³o¶ci. Podró¿owa³ w
towarzystwie wielu stworzeñ, które tworzy³y:Orszak DionizosaNa
pocz±tku sz³y os³y nios±c wielkie skórzane wory z winem. Otacza³y je szeregi
dziwnych rozbawionych stworzeñ, o kosmatych nó¿kach ,ró¿ach i ogonkach. Potem
jecha³ na o¶le starzec. Rozbawiony, bardzo gruby. Prowadzi³ rozmowy ze swymi
kompanami. Co chwilê kto¶ nape³nia³ mu kielich, a ten z rozkosz± zatapia³ w
winie swe t³uste wargi. Obwieszony by³ girlandami kwiatów. Potem bieg³y
dziewczêta odziane w specjalne stroje. W koñcu jecha³ zaprzêg z³o¿ony z 2
panter, 2 lampartów i pary lwów. W tym w³a¶nie zaprzêgu jecha³ prawie nagi
m³odzieniec, to by³ w³a¶nie Dionizos.Wyobra¿enieDionizos
wyobra¿any by³ jako duch wina. Rz±dzi³ rodzeniem, ¶mierci±i
zmartwychwstaniem. Od niego pochodzi³y 3 cudowne panny: Ojno, Spermoi Elais,
maj±ce moc przemieniania wszystkiego w wino, oliwê i ziarno.


Hades
Hades by³ bratem Zeusa,
panem piekie³. Ciekawa jest historia jego mi³o¶ci do córki Demeter,
Kory.Demeter i KoraDemeter i jej córka (nazywana równie¿
Persefon±) bardzo siê kocha³y. Pewnego, typowego dnia, us³ysza³a krzyk swego
dziecka, poczym ta zniknê³a. Matka wpad³a w przygnêbienie. Dnie i noce chodzi³a
i szuka³a 'ma³ej'. A¿ dziesi±tego dnia zlitowa³ siê nad ni± Helios i powiedzia³,
¿e Korê porwa³ Hades by uczyniæ j± królow± w Królestwie Cieni. By odszukaæ
Persefonê, Demeter przybra³a postaæ niepozornej staruszki i zesz³± na ziemiê. W
koñcu trafi³a do Eleuzis. Gdy odpoczywa³a ko³o studni, w cieniu uroczych drzew
oliwnych, nadesz³y córki króla Keleosa. Uda³a siê z nimi, by zostaæ mamk± ich
brata Demofoonta.(HOMER): 'Dziecko ros³o niezwykle szybko, rozwija³o siê jak
bogowie, gdy¿ Demeter noc± karmi³a je ambrozj± i ogrzewa³a przy ogniu. Chcia³a
bowiem, by dziecko sta³o siê nie¶miertelne.' Na jej nieszczê¶cie ,rodowita matka
dostrzeg³a owe praktyki, wówczas czary ulecia³y a dziecko zmar³o.
¦wiêtaTwierdzono, ¿e Dionizos ¶pi zim± a budzi siê na wiosnê.
Najbardziej by³ jednak czczony podczas zimowego przesilenia. Uroczysto¶ci
odbywa³y siê w grudniowe noce. By³y to orgie, tak nazywano t± uroczysto¶æ,
podczas której kobiety z zapalonymi ¶wiecami bieg³y w dó³ w±wozu(nazwa pochodzi
od s³owa orge- czyli podniecenie). Tañce, ¶piewy w takt og³aszaj±cej muzyki
wytwarza³y ekstazê. Dlatego uznawano Dionizosa za boga ekstazy.Innym ¶wiêtem
Dionizosa by³y, obchodzone w Atenach, Ma³e Dionizje(jesieni±- ¶wiêto
winobrania), Lenaje(w styczniu ¶wiêto wyt³aczania wina), Antesterie(w koñcu
lutego- ¶wiêto otwierania beczek z m³odym winem) oraz Wielkie Dionizje(w
koñcu marca i z pocz±tkiem kwietnia). Te ostatnie by³y najokazalsze. Pierwszego
dnia uroczy¶cie ¶piewano dytyramb. A¿ do wieczora ulicami przet³acza³y siê t³umy
ludzi uwieñczone bluszczem. Ka¿dy niós³ naczynie z winem. Popijano sobie,
rozmawiano, ¶piewano. Nastêpnego dnia rusza³a procesja z Lenajonu, czyli ma³ej
¶wi±tyni na po³udniowym stoku Akropolis. By wynagrodziæ stratê Demeter
ofiarowa³a rodzicom drugiego syna Triptolemosa, oraz wóz zaprzê¿ony w skrzydlate
smoki. Demeter by³a pani± urodzaju, to dziêki niej ros³y zbo¿a, a rolnicy
zbierali obfite plony. Jednak podczas jej pobytu w Eleuzis ziemia sta³a siê
nieurodzajna i ja³owa, a ludzie zaczêli przymieraæ g³odem. Bogowie ulitowali siê
nad biednymi ¶miertelnikami i uprosili Demeter by przywróci³a p³odno¶æ ziemi. W
zamian za to Hades obieca³, ¿e co roku na 2 miesi±ce jego ¿ona Persefona powróci
na ziemiê. Tak to wiêc co roku 2 miesi±ce s± pe³ne rado¶ci, i s³oñca,
natomiast 2 s± zimne i ch³odne, poniewa¿ Pani Urodzaju op³akuje rozstanie z
córk±. Hades by³ panem podziemi , stra¿nikiem umar³ych, a jego atrybutami
niewidzialny he³m, oraz róg obfito¶ci.


Hefajstos

Hefajstos, czyli Wulkan
by³ najpracowitszy z bogów. Pracowa³ w swojej ku¼ni niedaleko Etny, na wyspie
Lemnos. Pracuje tam we dnie i w nocy. Robi tam pancerze, tarcze, miecze i co
tylko sobie, który¶ z bogów za¿yczy.Tragedia rodzinnaHefajstos,
by³ synem Hery i Zeusa. W m³odo¶ci uznawano, ¿e wyro¶nie na wspania³ego, m±drego
boga. niestety, gdy Zeus powiesi³ Herê na ³añcuchach z Olimpu, m³odzian uj±³ siê za matk±.
Rozw¶cieczony Zeus zrzuci³ go z Olimpu czyni±c uszczerbek na zdrowiu i urodzie
syna. Od tego czasu Hefajstos by³ uznawany za najbrzydszego z bogów. Niestety
okula³. Zaopiekowa³a siê nim Tetyda. By³ w jej wodnynm królestwie przez 10 lat,
a¿ wszyscy o nim zapomnieli. Ale tylko do czasu, gdy Dionizos spi³ go winem,
wsadzi³ na os³a i zawióz³ na Olimp.Ma³¿eñstwoJaka¿ to by³±
rado¶æ, gdy 'martwy' syn wróci³ do domu. Ojciec ,jakoby w nagrodê, ofiarowa³
mu za ¿onê najpiêkniejsz± boginiê- Afrodytê. Niestety,to ma³¿eñstwo nigdy
nie zazna³o szczê¶cia. Boski kowal uwa¿a³, ¿e Zeus kpi z jego brzydoty,
daj±c mu za ¿onê najpiêkniejsz± boginiê.


Hera
Hera nazywana jest te¿ Junon±. Jej
atrybutami s± m.in. pawie, które razem z ni± odbywaj± przechadzkê nad ¶wiatem.
Hera nie jest tak siln± bogini± za jak± siê uwa¿a. Zeus czêsto jej ulega, lecz
tylko po to, aby unikn±æ ma³¿eñskiej k³ótni. Lecz gdy siê na ni± zez³o¶ci....
jest nawet w stanie zwi±zaæ j± ³añcuchem i powiesiæ na zboczu Olimpu. By powiêkszyæ cierpieñ,
przywi±za³ jej do nóg 2 kowad³a. Zmieni³ stanowisko dopiero po pro¶bach
bogów.Wra¿liwo¶æHera by³a bardzo wra¿liw± bogini±, ale tylko w
kwestii swej urody. Poeci i inni pisarze ,by siê jej podlizaæ, wys³awiali jej
bia³e ramiona, piêkne w³osy, ciemnob³êkitne oczy.Jednak kobiety s±dzi³y inaczej.
Np. córki króla Projtosa. Przyznawa³y, ¿e nie s± od niej gorsze. Rozw¶cieczona
bogini zes³a³a na nie szaleñstwo. Uciek³y do lasy, by³y bowiem przekonane, ¿e
s±.... krowami. Inne panny spotka³a równie¿ kara. Zosta³y zamienione w kamienne
schody, po których chodzi³ ich ojciec- kap³an.PatronkaHera
patronowa³a kobietom. Jej poleca³y siê przysz³e panny m³ode, przesz³e matki.
Podobnie jak jej m±¿ Zeus, mia³a swoj± Olimpiadê. Odbywa³a siê ona w Olimpii
co 5 lat. Bra³y w niej udzia³ wy³±cznie kobiety. Praktycznie w ka¿dym mie¶cie
by³a jej ¶wi±tynia. W pierwszych wiekach, by³a przedstawiana jako s³up lub
belka. Pó¼niej jej wizerunek przeszed³ gruntowne zmiany. Poliklet przedstawi³ j±
jako kobietê siedz±c± na tronie, trzymaj±c± w jednym rêku jab³ko granatu- symbol
p³odno¶ci, a w drugim ber³o z kuku³k±.


Herakles
Herakles zwany te¿ u Rzymian
Herkulesem by³ synem Zeusa i Alkmeny- piêknej królowej. Ojciec pragn±³ mu
zapewniæ nie¶miertelno¶æ. By to zrobiæ po³o¿y³ dzieci±tko przy ¶pi±cej Herze, by
mog³o ssaæ jej pier¶. Ta jednak ocknê³a siêi odepchnê³a ma³ego. Parê kropel
,które wyp³ynê³y z jej piersi i zlecia³o wystarczy³o by powsta³a Droga Mleczna.
Te które nie zatrzyma³y siê na sklepieniu niebieskim utworzy³y
lilie.Ninawi¶æ HeryHera nie znosi³a bêkarta Alkmeny. Gdy ten
mia³ sze¶æ miesiêcy wys³a³a 2 wê¿ê by te zagryz³y Heraklesa i jego bli¼niaczego
brata Ifiklesa(by³ on synem prawowitego mê¿a Alkmeny). Niemowlaki le¿a³y w
ko³ysce. Potwory owinê³y je, gotowe do dokonania zemsty. Wtedy to Herkules po
raz pierwszy pokaza³ swoj± nadludzk± si³ê. Najzwyczajniej w ¶wiecie udusi³
wê¿e..M³odo¶æHerkules dziêki wytrwa³emu treningowi by³ wielki.
Taki sam ja on by³ jego g³ód. Gdy mia³ chêæ potrafi³ zje¶æ ca³ego wo³u, a
popija³ go winem z puchara nape³nianego przez 2 mê¿ów. Gdy liczy³ 18 wiosen
zabi³ lwa, a z jego skóry uczyni³ sobie okrycie. Natomiast z ³ba zwierza
przyrz±dzi³ sobie he³m. Od boskich przyjació³ otrzyma³ miecz i tarczê. Nastêpnie
zapragn±³ maczugi. Wyrwa³ wiêc drzewo oliwne i z niego zrobi³
broñ..¯onaPewnego razu dosz³y go wie¶ci o wojnie w Tebach. Król
tebañski zosta³ zaatakowany. M³odzian wraz z paroma wojownikami prze³ama³ szyki
wrogai doprowadzi³ do zwyciêstwa. W nagrodê otrzyma³ córkê króla za ¿onê.
Kilka lat przesiedzia³ w domu rozkoszuj±c siê ¿on± i bawi±c dzieci. Jednak gdy
pewnego razu ogarnê³o go szaleñstwo rzuci³ siê ku ¿onie, i dzieciom. Kobietê
posieka³ no¿em, a dziatki podusi³. Gdy otrze¼wia³ z szaleñstwa uda³ siê do
wyroczni delfickiej z pro¶b± o radê. Pitia nakaza³a mu zaci±gn±æ siê na s³u¿bê u
króla mykeñskiego- Eurysteusa. Od niego mia³ otrzymaæ do wykonania.


Hermes
Hermes jest synem Zeusa i Mai. Jest
równie¿ nazywany Merkurym. Urodzi³ siêw Arkadii, na górze
Kyllene.Opowiastka IPo urodzeniu wybra³ siê na przechadzkê. Po
drodze zabi³ ¿ó³wia, z jego skorupy sporz±dzi³ sobie cytrê. W po³udnie przyby³
do siedziby króla Tesalli Admeta. Poczym ukrad³ mu stado krów, po¶wiêconych
Apollinowi. Czêsato zmienia³ kierunek, by nie daæ siê z³apaæ. Wypocz±³ niedaleko
Alfejosu. Zabi³ wo³a i upiek³ sobie, ogromny kawa³ miêsa. Krowy ukry³ w górach,
zapada³ bowiem wieczór. Potem zakrad³ siê do pieczary, z której uciek³, wsun±³
siê do ko³yski, i niczym dziecko, zasn±³. Nazajutrz przyszed³ rozw¶cieczony
Apollo. Maja zaprowadzi³a go przed ko³yskê i stwierdzi³a, ¿e Hermes jest jeszcze
zbyt ma³y by ukra¶æ krowy, bowiem nie wie jeszcze co to w ogóle jest krowa.
Wtedy dzieciak nie wytrzyma³ i zacz±³ siê ¶miaæ. By przeb³agaæ w¶ciek³ego brata
malec ofiarowa³ mu uprzednio zrobion± cytrê. Ten tak siê ucieszy³, ¿e w zamian
da³ mu laseczkê z leszczyny, dziêki której mo¿na by³o w cudowny sposób u¶mierzaæ
ka¿dy spóri wa¶ñ. Hermes rzuci³, go pomiêdzy 2 walcz±ce wê¿e, a one oplot³y
g, i tak powsta³ kadyceusz.Bóg z³odziejiDo Hermesa uciekali siê
z³odzieje. Bowiem, gdy tylko ten przyszed³ na Olimp, od razu, Ares straci³ miecz,
Posejdon trójz±b, Afrodyta, przepaskê na biodra, Hefajstos, obcêgi. W koñcu
czara siê przela³a. Hermes próbowa³ ukra¶æ Zeusowi piorun, ale poparzony zwróci³
ku sobie gniew ojca, który wyrzuci³ go z Olimpu. Uznano jednak, ¿e nie by³o
to dobre wyj¶cie. Zeus mianowa³ go swym ambasadorem, goñcem i pos³em. Odt±d mia³
ju¿ wiele do roboty, codzienne sprz±tanie sali na Olimpie, sprawowa³ nadzór nad
porz±dkiem, potem wype³nia³ rozkazy, ale tylko do czasu, gdy musia³ nak³adaæ
bogom ambrozjê. Nawetw nocy musia³ pracowaæ, wskazywa³ bowiem drogê
zb³±kanym ludziom. Nie zd±¿y³by tego wszystkiego wykonaæ, gdyby nie ma³e
skrzyde³ka u jego stóp.W Arkadii praktycznie wszêdzie mia³ swe ¶wi±tynie.
Ale najbardziej by³ czczony w Arkadii. Arkanowie uwa¿ali, ¿e jest to bóg
opiekuj±cy siê pasterzami, dbaj±ce o owce i kozy ,i o paszê dla nich.



Minotaur
Na Krecie rz±dzi³ król
Minos. Pewnego dnia za¿±da³ od Posejdona byka, by móg³ go potem z³o¿yæ bogu w
ofierze. Jednak gdy zobaczy³ tak wspania³e zwierzê ,postanowi³ zatrzymaæ go a
z³o¿yæ innego. Bóg wpad³ w gniew i sprawi³, ¿e w byku zakocha³a siê Pazyfae,
¿ona Minosa. Z tego dziwacznego zwi±zku powsta³ Minotaur, potwór o g³owie byka,
¿ywi±cy siê ludzkim miêsem. Król rozkaza³ Dedalowi wybudowaæ labirynt ,z którego
bestia nie umia³a by siê wydostaæ. By zapewniæ "synkowi" wystarczaj±co du¿o
po¿ywienia, za¿±da³ od pokonanych Ateñczyków, by co dziewiêæ lat skadali
"daninê" z siedmiu ch³opców i siedmiu dziewcz±t. Zabiæ potwora zapragn±³
Tezeusz.Zobaczy³ grupê m³odzie¿y maj±c± pojechaæ na stracenie, wsiad³ na statek
razem z nimi. Jedna z córek króla, Ariadna, zakocha³a siê w herosie. Za rad±
Dedala da³a mu k³êbek nici, wystarczy³o zaczepiæ j± przy wej¶ciu, a potem po
niej rozpoznaæ drogê do wyj¶cia. Obieca³a równie¿, ¿e po¶lubi go. Tezeusz wszed³
do labiryntu i zobaczy³ ¶pi±cego stwora. Powali³ go i zabi³ go³ymi rêkami.
Po¶piesznie powróci³ na statek i razem z Ariadn± pop³ynêli do Aten. Zatrzymali
siê po drodze w porcie Naksos. Narzeczona po³o¿y³a siê na pla¿y i zasnê³a, gdy
siê obudzi³a, na horyzoncie ujrza³a tylko ¿agle statku ukochanego.


Odyseusz
Wojna Trojañska dobieg³a
koñca. Nadszed³ czas by wracaæ do domu. Niezwyk³e komplikacje mia³ Odyseusz. Po
drodze dobili do skalistej wysepki. Dowódca wraz z dziesi±tk± ludzi wyszed³ by
zbadaæ teren. Znale¼li grotê i postanowili siê w niej przespaæ. W koñcu
nadesz³o durze stado owiec, oraz pasterz- cyklop Polifem. Gospodarz zatoczy³
wej¶cie g³azem i zaj±³ siê udojem. W pewnym momencie dostrzeg³ "go¶ci". Odyseusz
prosi³ o go¶cinê, jednak cyklop nie chcia³ daæ siê przekonaæ. (HOMER): "Schwyta³
dwóch ludzi ,zdusi³ ich jak szczeniêta i rzuci³ na ziemiê: ich mózg wyla³ siê na
pod³ogê." By³a ju¿ pora kolacji wiêc olbrzym zjad³ ich. Nastêpnego dnia
powtórzy³ to i wyprowadzi³ owce na wypas. Gdy wychodzi³, nie zapomnia³ zatoczyæ
g³azu. Kapitan wzi±³ do rêki wielk± maczugê cyklopa, wykonan± z drzewa oliwnego,
poczym naostrzy³ j± i utwardzi³ w ogniu. Pod wieczór poczêstowa³ cyklopa
winem, a zapytany o imiê odpowiedzia³: Nikt. Razem ze swymi lud¼mi rozgrza³
przygotowany wcze¶niej pieñ i wbi³ dok³adnie w oko potwora. Ten zawy³ z bólu.
Krzyk by³ tak potworny ,¿e zbiegli siê s±siedzi, cyklopi. Us³yszeli glos
wo³aj±cy: (HOMER): Zabi³ mnie Nikt Wiêc odeszli. Poszkodowany odsun±³ kamieñ i
roz³o¿y³ rêce by z³apaæ z³oczyñców. Ci jednak nakryli siê skórami owczymi i
wydostali siê udaj±c zwierzêta.To co Odys wyrz±dzi³ Polifemowi by³o z pewnej
strony nie rozwa¿ne. Poniewa¿ cyklop by³ synem Posejdona, a ten przysi±g³
zemstê.Nastêpnie statek Odysa przybi³ do piêknej zalesionej wysepki. Wydawa³o mu
siê ,¿e mieszka tu ¶winiarz. Nawet nie wiedzia³ jak bardzo siê pomyli³.
Wys³annicy doszli do domu. Drzwi otworzy³a gospodyni, piêkna czarodziejka Kirke.
Weszli wszyscy oprócz Eurylochosa, który podejrzewa³ jaki¶ podstêp. (HOMER): Do
wina z Pramnos doda³a m±ki, sera, zielonego miodu, wymiesza³a z czarodziejskim
napojem i poczêstowa³a go¶ci. Pod wp³ywem napoju zapomnieli o swej
ojczy¼nie. [...] Cia³a ich pokry³y siê szczecin±, wyros³y im ¶wiñskie ryje i
zaczêli chrz±kaæ. Pozosta³ im jedynie ludzki umys³.Gdy Eurylochos powróci³ na
statek i oznajmi³ kapitanowi o nieszczê¶ciu, ten chwyci³ za broñ i ruszy³ na
ratunek. W drodze do zamku napotka³ Hermesa, który podarowa³ mu zielone zielê
chroni±ce przed z³ymi czarami czarodziejki. Ta powita³a go swoim napojem.Jednak
ten nie zadzia³a³. Na to próbowa³a dotkn±æ przybysza ró¿d¿k±. Widz±c to Odys
doby³ miecza. Kirke ulêk³a siê do i pozna³a, ¿e jest to ten cz³owiek o którym
opowiada³ jej Hermes. Odyseusz w imieniu bogów poprosi³ gospodyniê go¶cinêi
o odwrócenie z³ych czarów. Jego pro¶by zosta³y spe³nione. I tak wraz z za³og±
przebywali u niej przez rok, ¿yj±c w dostatku i doznaj±c licznych uciech.
Odyseusz têskni³ ju¿ za ¿on± i za swoim królestwem- Itak±. Gdy wyrusza³ Kirke
ostrzeg³ go przed Syrenami, i ich uwodzicielskim g³osem. By unikn±æ zguby kaza³
ca³ej za³odze zatkaæ uszy, a siebie przywi±zaæ do masztu. Zakaza³ równie¿
rozwi±zywania go, dopóki nie omin± niebezpieczeñstwa. Na szczê¶cie i to uda³o im
siê prze¿yæ. Nastêpna przygoda wi±za³a siê ze Scyll±. Mieszka³a onaw
jaskini, która znajdowa³a siê w spiczastej skale, na wyspie. (HOMER): Zamiast
nóg mia³a 12 kikutów, na sze¶ciu d³ugich szyjach sze¶æ straszliwych g³ów, z
których trzy wyposa¿one w ostre zêby. By³o to wieczne z³o, straszliwy,
nietykalny potwór. Niedaleko od Scylli mieszka³a równie¿ Charybda.
(HOMER):Trzykrotni w ci±gu dnia po³yka³a, a nastêpnie wypluwa³a czarn± i gorzk±
wodê.Akurat w momencie, gdy Odys przep³ywa³ tamtêdy, Scylla by³± niewidoczna.
Skoncentrowa³ siê wiêc na Charybdzie. Tymczasem Scylla wy³oni³a siê i po¿ar³a
sze¶ciu ludzi z za³ogi.Na szczê¶cie Odysowi uda³o siê przep³yn±æ.W Itace sprawy
mia³y siê równie¿ nie najlepiej. Penelopa- ¿ona Odyseusza, czeka³a na niego
przez wiele lat. Musia³a odpowiadaæ na natrêtnych zalotników, którzy prosili o
jej rêkê, maj±c jednak tylko na celu maj±tek jakim dysponowa³a tzw. Wdowa. Kiedy
dowiedzia³ siê ,¿e mê¿owie Achajscy powrócili ju¿ do domów, wymy¶li³a podstêp.
Stwierdzi³, ¿e pierwej musi utkaæ ca³un dla ojca Odysa- Laertesa, a potem
wybierze jednego. Ca³e dnie spêdza³a na tkaniu, a w nocy pru³a to co zrobi³a.
Podstêp udawa³ siê przez 3 lata. Potem jej oszustwo wysz³o na jaw, a zalotnicy
wymusili na niej, by skoñczy³a ca³un.By³o ju¿ 10 lat po zakoñczeniu walk w Troi.
A Odysa nie by³o nadal. Penelopa zamknê³a siê na piêtrze wraz ze s³u¿±cymi, a
syn- Telemach uda³ siê do Spartyi Pylos by dowiedzieæ siê czego¶ o losach
ojca.


Pandora
A jak to by³o z nies³awn±
Pandor±?Otó¿ po czynie Prometeusza, Zeus postanowi³ ukaraæ równie¿ ludzi. Kaza³
sporz±dziæ Hefajstosowi twór, który bêdzie narzêdziem zemsty. Ten ,pos³uszny,
wymiesza³ ziemiê z wod±, a to co powsta³o obdarzy³ mow± i si³± ludzk±. Tak oto
powsta³± kobieta, narzêdzie zniszczenia ¶wiata. Mia³a postaæ powabnej dziewicy,
i urodê nie¶miertelnych. Hermes podarowa³ jej wspania³e imiê- 'dar bogów' czyli
Pandora. Zeus ofiarowa³ jej zamkniêt± puszkê, ze wskazaniem by jej nie
otwiera³a, poczym wys³a³ j± do Epimeteusza, brata Prometeusza. S³awetny tytan,
opiekun ludzi, prosi³ ,niestety daremnie, by dziewica nie przyjmowa³a ,¿adnego
podarku. Wtedy to da³a o sobie znaæ kobieca ciekawo¶æ. Pandora z³ama³a zakaz
i otworzy³a skrzyneczkê, wtedy wylecia³y z niej 'bezmy¶lne cierpienia i mêki
szkaradne'. Ziemiê opanowa³y k³opoty, ciê¿kie choroby, a za nimi ¶mieræ. Ludzie
byli jednocze¶nie dobrzy i ¼li, po¿±dali bogactwo, co doprowadza³o do powa¿nych
wojen. Powszechny by³ najgorszy grzech- bezbo¿no¶æ. Jednak nie wszystko opu¶ci³o
jeszcze ow± puszkê, zosta³a tam jeszcze Nadzieja.Jednak Olimpijczycy postanowili
zniszczyæ ludzki gatunek. Kar± mia³a byæ powód¼, straszliwy potop, od którego
zginê³o ka¿de dziecko, ka¿dy mê¿czyzn i ka¿da kobieta. Gdy bogowie odczuli ju¿
satysfakcjê, ujrzeli na brzegu morza niewiastê- Pyrrê, córkê Epimeteusza i
Pandory, oraz mê¿czyznê- Deukaliona. Im to bogowie pozwolili siê przeb³agaæ.
Zaprowadzili ich na jedyn± ocala³± górê- Parnas, by tam mogli odprawiæ mod³y. Od
nich wziê³a siê nowa rasa ludzi. Temida kaza³a im rzuciæ za plecy ko¶ci swoich
matek. Pyrra uczyni³a tak, lecz Deukalion rzuci³ kamienie, my¶l±c, o ziemi jako
o matce wszechrzeczy. Tak toz ko¶ci matki Pyrry narodzi³y siê kobiety, a z
kamieni mê¿czy¼ni.


Prometeusz
Ka¿dy z mieszkañców Olimpu zyska³ w³adzê nad
wyznaczonymi mu czê¶ciami ¶wiata. Syn Tytana Japeta- Prometeusz, uzyska³ opiekê nad
¶miertelnikami. Dostrzeg³, ¿e po¿ywienie ludzkie jest o wiele gorsze od tego co
jedz± bogowie. Zabi³ wiêc ogromne byka, a jego wnêtrzno¶ci podzieli³ na 2
czê¶ci. Na jednej kupce u³o¿y³ miêso i szpik, natomiast na drugiej ko¶ci
przykryte grub± warstwê t³uszczu. Poprosi³ wtedy Zeusa, by ten wybra³ t± czê¶æ
,która od teraz bêdzie przys³ugiwa³a bogom. Pan ¶wiata widz±c apetyczny t³uszcz
wybra³ drug± czê¶æ. Wpad³ jednak w ogromny gniew, gdy dostrzeg³ same ko¶ci.
Ukara³ przede wszystkim ludzi, odbieraj±c im ogieñ, ¼ród³o ich bezpieczeñstwa i
po¿ywienia. Znowu niezbêdny okaza³ siê Prometeusz, wykrad³ z Olimpu ogieñ i
przemyci³ do na ziemiê w ³odydze kopru.Za karê Zeus kaza³Hefajstosowi przykuæ
kuzyna do ska³y i skaza³ na wieczne mêczarnie, co dzieñ przylatywa³ orze³ i
wydziobywa³ mu w±trobê, która na nastêpny dzieñ odrasta³a. Mêka mia³a kres
dopiero za spraw± Herkulesa. Zdarzy³o siê pewnego razu ,¿e przechodzi³ tamtêdy i
zabi³ or³a. Zeus widz±c czyn swego syna wybaczy³ Prometeuszowi. Mniej
wiêcejw tym samym czasie centaur Chejron zosta³ przypadkowo postrzelony,
przez Heraklesa, podczas walki centaurów i mitycznym ludem Tesalii- Lafitami.
Chajron cierpia³ mêki, zapragn±³ w koñcu umrzeæ, jednak by³ nie¶miertelny ,a
¿eby oddaæ ducha musia³ przekazaæ komu¶ swój dar. Spotka³ wtedy Prometeusza,
któremu zaoferowa³ ów podarek. W ten w³a¶nie sposób Prometeusz sta³ siê jednym z
nie¶miertelnych


Wojna
Trojañska
Wojna Trojañska by³a
skutkiem ingerencji bogów w ¿ycie ludzi. Pewnego dnia odbywa³ siê ¶lub nimfy
morskiej Tetydy i króla Peleusa. Na wesele zaproszeni byli wszyscy bogowie,
oprócz Rydy-bogini niezgody. Ta zjawi³a siê jednak na weselu, w celu zemszczenia
siê. Rzuci³a pomiêdzy biesiadników jab³ko z napisem "dla najpiêkniejszej". O
tak zaszczytny tytu³ zaczê³y spieraæ siê 3 boginie: Atena, Hera i Afrodyta.
Sêdzi± ,z woli Zeusa, sta³ siê najpiêkniejszy ze ¶miertelników- Parys
mieszkaj±cy w Troi. By³ jednym z piêædziesiêciu synów króla Priama. Wi±za³a siê
z nim przepowiednia, która mówi³a, ¿e przyczyni siê on do upadku miasta. Dlatego
zosta³ zes³any do pilnowania stad owiec. Boginie obiecywa³y mu: Hera- w³adzê;
Atena- m±dro¶æ i powodzenia w walkach. Za¶ Afrodyta przysiêg³a, ¿e pojmie za
¿onê najpiêkniejsz± ziemiankê na ziemi- Helenê, córkê Zeusa i Ledy. By³± ju¿
niestety zamê¿na królowi Sparty- Menelaosowi. Pokusa tak mi³ej kochanki
przekona³a m³odzieñca. Wybra³ Afrodytê. Nastêpnie ¶piesznie uda³ siê do Sparty.
Król ugo¶ci³ go dobrze, jednak musia³ wyjechaæ na Kretê. Gdy powróci³ nie zasta³
ju¿ ¿ony ani go¶cia.Przed za¶lubinami Menelaosa i Heleny dokona³ siê jednak
uk³ad. O tak piêkn± kobietê zabiega³a niezliczona ilo¶æ ksi±¿±t. Jej ojciec-
Tyndareus, obawia³ siê wojny z pañstwami odrzuconymi, tak wiêc pretendenci
uzgodnili ,¿e uznaj± tego którego on wybierze i ,¿e przyjm± mu z pomoc± w razie
potrzeby. Tak wiêc Menelaos wezwa³ na pomoc swych rywali. W beockim porcie Aulia
nagromadzi³o siê, a¿ 100 tysiêcy mê¿ów. Byli tam m.in. Ajaks, Odyseusz,
Diomedenes, Sarpedon, Nestor, i najwa¿niejszy z nich Achilles. By³ królem
Myrmidonów, synem bogini Tetydy i Peleusa. Dowództwo obj±³ brat poszkodowanego-
Agamemnon, król Agros i Myken. Wszystko by³o zapiête na ostatni guzik. Ludzie
wsiedli do statku, i nagle wiatr usta³. Zapytany o powód wró¿biarz Kalchanas,
odpowiedzia³, ¿e powodem jest gniew Artemidy, z której ¶wiêtego gaju Agamemnon
zabi³ ³aniê. Zado¶æuczynieniem mia³a byæ jego córka Ifigenia. Król ugi±³ siê pod
¿±daniami t³umy i kaza³ sprowadziæ córkê. Decyzja by³± jednak nieodwo³alna.W
czasie walk dosz³o miêdzy nimi do sporu. Zaatakowali bowiem Trojañczyka
Chryzesa, kap³ana Apollina. £upem by³y jego córki, Agamemnonowi przypad³a
Chryzeida, natomiast Achillesowi Bryzeida. Zdenerwowany bóg za¿±da³ zwrotu
Chryzeidy. Agamemnon zgodzi³ siê, ale pod warunkiem, ¿e Achilles odda mu swoja
czê¶æ ³upu. Ten odda³ kobietê, jednak ura¿ony wycofa³ siê z walk. Kontakt
utrzymywa³ jedynie z przyjacielem Patroklosem. Ten prosi³ go by po¿yczy³ mu swój
rynsztunek, tzn. z³ot± zbrojêi miecz. Uzyska³ zgodê. Lech Patroklos uleg³
trojañskiemu herosowi- Hektorowi. Po tym rozw¶cieczony Achilles ponownie wróci³
do walki. Bój nabiera³ rumieñców. W walkach brali udzia³ nawet bogowie- Atena,
która zrani³a Afrodytê i Aresa, którzy stali za Troj±. Wkoñcu dosz³o do walki 2
najsilniejszych- Achillesa i Hektora- najsilniejszego i najstarszego z
piêædziesiêciu synów Priama. (HOMER): Bóg ojciec wzi±³ sw± wagê ze z³ota i
po³o¿y³ na jej szalkach - na jednej los Achillesa, a na drugiej Hektora. Uj±³
wagê po¶rodku- przechyli³a siê. Nadszed³ dzieñ ¶mierci Hektora.Trojañczyk
straci³ sw± w³óczniê, a Atena podsunê³a j± Achillesowi ,a ten wbi³ j± w miêkkie
cia³o ¶miertelnika. Pó³bóg przywi±za³ cia³o do wozu i ci±gn±³ je dooko³a
Troi.Krwawa wojna trwa³± ju¿ 10 lat. Jednak Troja sta³a nadal. Zginêli ju¿
Achilles, Patroklos i Hektor. Potem poleg³ Parys. Wtedy Atena zes³a³a
natchnienie na Odyseusza. Zbudowa³ wielkiego drewnianego konia, i wraz z paroma
innymi wojownikami weszli do wewn±trz. Flota grecka odp³ynê³a, jednak schowa³a
siê niedaleko Troi. Nastêpnego dnia po naje¼d¼cach zosta³o tylko pole na którym
rozbity by³ obóz, jak i ogromny zbudowany z drewna koñ. Trojanie wprowadzili
rze¼bê do miasta. Sprzeciwia³ siê temu wró¿biarz Laokoon, wzi±³ do rêki w³óczniê
i wbi³ j± w postaæ zwierza. Rozleg³ siê g³uchy odg³os. Wtedy Trojanie
przyprowadzili Sinona, który podawa³, ¿e jest uciekinierem z obozu greckiego.
Twierdzi³ równie¿, ¿e postaæ jest darem dla Ateny, je¿eli zostanie zniszczona,
to jej burzyciel bêdzie potêpiony przez boginiê, je¿eli za¶ wprowadz± postaæ do
miasta ,zyskaj± przychylno¶æ bóstwa. Podstêp siê uda³. Sinon uwolni³ zamkniêtych
wojowników. W tym czasie nadp³ynê³a flota. Wzniecono po¿ary, wymordowano
bezbronnych.Troja poleg³a.


Zeus
Zeus inaczej zwany jest Dzeusem(tak
go nazywa Jan Parandowski w 'Mitologii'). Jest to najwy¿szy bóg grecki.
Zamieszkuje Olimp. Jego imiê
prawdopodobnie jest spokrewnione z indyjskim- DYAUS, staroniemieckim- ZIJ i
³aciñskim- JUPITER; wszêdzie uwidacznia siê indoeuropejski pierwiastek DIV
,który oznacza tyle co: ¿ucaæ, strzelaæ, b³yszczeæ. Nic wiêc dziwnego, ¿e ZEUS jest
bogiem, którego atrybutami jest piorun. Oprócz tego EGIDA, D¡B, BER£O, TRON i
ORZE£. Opowiastka I:Wielokrotnie Zeus przechwala³ siê, ¿e jest
najpotê¿niejszy ze wszystkich bogów, a nawet, ze wszyscy oni razem wziêci nie
dadz± mu rady. Us³yszawszy to Ares stwierdzi³, ¿e owszem, nikt mu nie dorówna,
ale na pewno wszyscy bogowie mogliby go pokonaæ z ³atwo¶ci±. Przytoczy³ równie¿
historiê, gdy Hera, Atena i Posejdon skrêpowali Zeusa tak, ¿e ten nie móg³ siê
ruszyæ. Na ratunek Panu Gromów przybieg³a Tetyda, bogini morska, pó¼niejsza
matka Achillesa.Czym prêdzej zbieg³± do Tartaru i poprosi³a o pomoc sturêkiego
Briareusa. Ten dopiero uwolni³ boga. Opowiastka
II:Charakterystyczny przymiotnik Zeusa zwi±zany z wieloma mitami, to
zdrady i komplikacje mi³osne. Nie wszyscy wiedz±, ¿e pierwsz± jego ¿on± by³a
Metyda(bogini m±dro¶ci, a córka Okeanosa). Potem by³a Temida(bogini
sprawiedliwo¶ci), z tego zwi±zku powsta³y Mojry i Hory. Nastêpn± mi³o¶ci± by³a
Eurynome matka Charyt. Owocny okaza³ siê zwi±zek z Mnemnoz±(pamiêci±), jego
owocem by³o 9 Muz. Potem otoczy³ uczuciem siostrê Herê, razem sp³odzili Hebe,
Ejletyja, Aresa i Hefajstosa. Natura Zeusa nie u³atwia³a mu wierno¶ci ¿onie. A
jak mo¿na byæ w sporze ze swoj± natur±? Dlatego miewa³ wiele romansów z
boginkami, nimfami i ¶miertelniczkami.By uchroniæ ukochan± Io musia³ przemieniæ
j± w ja³ówkê(inne ¼ród³a mówi±, ¿e to Hera przemieni³a j±w krowê.By uwie¼æ
Europê, córkê Fenickiego króla, musia³ przemieniæ siê we wspania³ego byka o
z³otych rogach. Zafascynowana kobieta dosiad³a go, a on porwa³ j± na
Kretê.Dziwne narodziny mieli Polideukes i Helena, narodzili siêz jaj,
powsta³ych ze zwi±zku przemienionego w ³abêdzia Zeusa i Ledy.Kolejny romans mia³
z Danae, córk± króla Argos, Akrizjosa. Król ten zna³ przepowiedniê, ¿e zostanie
zabity przez swojego wnuka, tak wiêc zamkn±³ córkê we wiezy z br±zu. Natomiast
Zeus przyszed³ do niej pod postaci± z³otego deszczu.Mia³ równie¿ romans z Leto,
jednak w obawie przed ¿on± porzuci³ kochankê. Hera zabroni³a udzielaæ
schronienia kobiecie. Ta znalaz³a j± dopiero na wyspie w archipelagu Cyklad,
gdzie powi³a Apolla i Artemidê. Na uczczenie tego wyspa ta zosta³± nazwana
Delos, czyli ja¶niej±ca.Inn± mi³o¶ci± by³± Semele. Zauroczony ni± Zeus przyrzek³
wype³niæ ka¿d± jej pro¶bê. Hera 'doradzi³a jej' by poprosi³a o to by ukaza³ siê
jej w swojej najwspanialszej postaci. Niestety bóg musia³ dotrzymaæ s³owa i
ukaza³ siê pod postaci± pioruna. Semele pora¿ona jego blaskiem pad³a martwa.
Poniewa¿ by³a brzemienna ojciec wydoby³ z jej ³ona dziecko i w³o¿y³ je sobie do
uda. Wysz³o z niego po 3 miesi±cach doskonale rozwiniête(st±d powiedzenie
"wyj¶æ z uda Zeusa" czyli chlubiæ siê swoim pochodzeniem).
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.