Renesans w Europie
Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...
/ / przedmiot: Renesans
| |
Temat: Renesans w Europie
1. Pod³o¿e spo³eczno kulturowe.
S³owa renesans po raz pierwszy u¿y³, w³oski malarz, G. Vassari w XVI w. Epoka ta we W³oszech trwa³a od XIV do pocz±tku XVI w, w krajach le¿±cych na pó³noc od Alp od koñca XV do koñca XVI w, a w Polsce trwa³ od XIV do lat 30-tych XVII. Przedstawiciele epoki rezygnowali ca³kowici ze ¶redniowiecznych korzeni. Rozwój epoki zwi±zany by³ intensywnymi przemianami gospodarczymi we W³oszech. Nast±pi³o szybkie bogacenie miast (Florencja, Wenecja, Genua, Mediolan). Wiêksze zainteresowanie spawami materialnymi, odwrót od idea³ów ¶redniowiecza. W³adza stopniowo przejmowana przez bogate mieszczañstwo. Najbogatsz± wtedy rodzin± byli Medyceusze. W¶ród nich najs³awniejszy by³ Wawrzyniec M.. By³a to rodzina kupiecka, która opiekowa³a siê uczonymi i artystami. Byli pierwszymi mecenasami sztuki. G³ównym o¶rodkiem ¿ycia umys³owego we W³oszech by³a Florencja. Uczeni greccy przyczynili siê do powstania tam wy¿szej uczelni- Akademii Platoñskiej.
2. ¦wiatopogl±d renesansowy.
G³ówn± ide± odrodzenia by³ antropocentryzm- najwa¿niejsza by³a pojedyncza osobowo¶æ, sta³a siê o¶rodkiem zainteresowania i centrum ¶wiata. Cz³owiek zapragn±³ poznawaæ, rozumieæ, odkrywaæ i rozumieæ ¶wiat. Uwierzy³ w potêgê rozumu i chcia³ j± wykorzystywaæ dla dobra swego i swoich bli¼nich. Zacz±³ interesowaæ siê nauk±. Has³em epoki sta³y siê s³owa Terencjusza „Cz³owiekiem jestem i nic co ludzkie nie jest mi obce”, oraz „carpe diem”.
3. Wzorce kulturowe odrodzenia.
Wzorce antyczne nazwane wzorcami klasycznymi. Wzorce wziê³y siê z malarstwa literatury i sztuki.
4. Nurty kulturowe.
Humanizm- pochodzi³ od homo- cz³owiek- pr±d umys³owy który uznawa³ poznanie cz³owieka za g³ówny przedmiot dociekañ naukowych i inspiracji artystycznych. Cechy humanisty: cz³owiek wykszta³cony na wzorcach kultury antycznej, zna klasyczne jêzyki, wierzy w potêgê rozumu, uwa¿a go za g³ówn± drogê do poznania ¶wiata, cechuje go wszechstronno¶æ zainteresowañ, d±¿y do wolno¶ci cz³owieka, irenizm.
Reformacja- odwaga posuniêta a¿ do przyznawania ludziom prawa do swobodnego my¶lenia w sprawach religijnych, by³a ¼ród³em ruchów religijno-spo³ecznych. Marcin Luter- 1517r w Niemczech og³osi³ swój protest na temat odpustu, wywieszaj±c spis 95 tez na drzwiach ko¶cio³a w Winterberdze. Protestowa³ przeciwko hierarchii ko¶cielnej, celibatom, zakonom. Za najwa¿niejsze uznawa³ czytanie Biblii. Kalwinizm- od uczonego J. Kalwina. Anglikanizm- Henryk VIII nie otrzyma³ rozwodu i za³o¿y³ nowy ko¶ció³, a siebie og³osi³ przewodnikiem. Reformacja spowodowa³a rozwój literatury w jêzykach narodowych, dziêki t³umaczeniu Biblii na jêzyki krajowe.
Irenizm- pogl±d ten uznawali humani¶ci, niechêtni wszelkim wa¶niom, zacietrzewieniom i nietolerancji.
5. Przedstawiciele renesansu w Europie.
W³ochy: Micha³ Anio³ (artysta), Leonardo da Vinci (artysta, geniusz), Rafael Santi (malarz), Giovanni Baccaccio (pisarz, autor zbioru nowel Dekameron), Francesco Petrarka („Sonety do Laury”). Niderlandy: Erazm z Rotterdamu („Pochwa³a g³upoty”). Niemcy: Albrecht Durer (malarz). Anglia: Whilliam Szekspir, Tomasz More- „Utopia” m±¿ stanu skazany na ¶mieræ przez Henryka IV. Hiszpania: Ceruantes- „Don Kichot”.
dodano: 2001-01-27
zakres: Jêzyk polski
przedmiot: Renesans
oceñ prace
1
2
3
4
5
6
¶rednia ocena: 3.2
autor: tudor boss
Dodaj komentarz
Zobacz wiêcej propozycji
ocena nauczyczciela: brak
komentarz:
brak
Autorzy serwisu nie odpowiadaj± za tre¶æ umieszczanych prac. Wszystkie uwagi prosimy kierowaæ bezpo¶rednio do autorów prac.
Wszystkie teksty zamieszczone na stronie podlegaj± ochronie. Zabrania siê ich kopiowania, przetwarzania lub rozpowszechniania.
copyright © 1997-2002 KrzaK.NET -- wszelkie prawa zastrze¿one | komunikaty techniczne