OSWIECEN

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


O¦WIECENIE (od po³. XVIII w. do pocz. XIX w.)


Publicystyka epoki o¶wiecenia


O¿ywienie spo³eczne i edukacyjne


I. Krasicki i J.U. Niemcewicz - wychowawcy spo³eczeñstwa szlachty


Humor i ¶miech - my¶li przewodnie twórczo¶ci I. Krasickiego


Klasycyzm i sentymentalizm


Gatunki literackie


Nurty

Publicystyka epoki o¶wiecenia

    W okresie o¶wiecenia rozwija siê publicystyka. Powstaj± pierwsze czasopisma:
„Monitor" (1765r.), „Zabawy przyjemne i po¿yteczne", „Gazeta Narodowa i
Obca". Na ³amach „Monitora" redagowa³ m.in. I. Krasicki.  W esejach, felietonach,
report-a¿ach autorzy kryty-kuj± sarmackie zachowanie, propaguj± wzór o¶wieconego
szlachcica, krytykuj± feudalizm, walcz± o tolerancjê i o ¶wieck± edukacjê.
Zajmuj± siê sprawami literatury i teatru. Do publicy-styki w s³u¿bie kraju
zaliczyæ mo¿na dzie³a St. Staszica - „Uwagi nad ¿yciem Jana Zamoy-skiego"
oraz Hugona Ko³³±taja - „O przysz³ym sejmie Anonima listów kilka". Staszic
wska-zywa³ na konieczno¶æ wprowadzenia edukacji ¶wieckiej, domaga³ siê
by w sejmie o prawie decydowa³a wiêkszo¶æ g³osów, o wiêzieniu by decydowa³
s±d. Przestrzega³ przed wybieraniem cudzoziemców do w³adzy. Ko³³±taj wyra¿a³
opiniê, ¿e sejm powinien zwróciæ wolno¶æ ch³opu, a pañszczyznê potraktowaæ
jako kontrakt z dziedzicem.

O¿ywienie spo³eczne i edukacyjne

    KEN - pierwsza w Polsce ¶wiecka w³adza o¶wiatowa, powo³ana 14.X.1773r.
z inicjatywy dzia³aczy skupionych wokó³ Stanis³awa Augusta Poniatowskiego.
KEN zorganizowa³a trój-stopniowe nauczanie - szko³y elementarne, ¶rednie,
nastêpnie Szko³a G³ówna Koronna i Li-tewska. KEN wyda³a kodeks szkolny
okre¶laj±cy za³o¿enia programowe i organizacyjne szkolnictwa.
    Szko³a Rycerska - szko³a ¶rednia o charakterze wojskowym, za³o¿ona
w 1765r. przez króla Stanis³awa Poniatowskiego. Komendantem szko³y by³
ksi±¿ê Adam Czartoryski. G³ównym zadaniem by³o przygotowanie m³odzie¿y
szlacheckiej do s³u¿by obywatelskiej. Program na-uczania dzieli³ siê na
czê¶æ przygotowawcz±, ogólnokszta³c±c± oraz naukê kunsztów (jazdy konnej,
tañca, muzyki. Wychowankami Szko³y Rycerskiej byli m.in.: T. Ko¶ciuszko,
J. Jasiñ-ski, J. U. Niemcewicz.
    Teatr Stanis³awowski - pod dyrekcj± Wojciecha Bogus³awskiego. Zosta³
podzielony na ze-spo³y opery, baletu i dramatu. Pierwsze przedstawienie
- „Natrêci".
    TPN - za³o¿one dla rozwoju nauki i literatury w 1800r. przez St. Staszica.
    W 1740r. Stanis³aw Konarski za³o¿y³ Collegium Nobilium.
    Bracia Za³uscy przekazali prywatny ksiêgozbiór - powsta³a pierwsza
w Europie biblioteka publiczna.
    Stanis³aw August Poniatowski prowadzi³ mecenat artystyczny (literatura,
malarstwo, archi-tektura, rze¼biarstwo). Problemy literackie poruszano
tak¿e podczas „obiadów czwartkowych" i na ³amach „Zabaw Przyjemnych i Po¿ytecznych"
pod redakcj± Adama Naruszewicza.

I. Krasicki i J.U. Niemcewicz - wychowawcy spo³eczeñstwa szlachty

    J. U. Niemcewicz w komedii „Powrót pos³a" umieszcza w±tek polityczny.
Ukazuje ¶ciera-nie siê pogl±dów stronnictwa reformatorskiego (Podkomorzy,
Walery) i konserwatystów (Starosta Gadulski). Proponowane jest zniesienie
liberum veto, wolnej elekcji, wprowadzenie dziedziczno¶ci tronu, zwiêkszenie
liczby wojska i uw³aszczenie ch³opów. Niemcewicz przed-stawia równie¿ postawê
kosmopolity (Szarmancki) - ³owcy posagów, przejmuj±cego modê zachodni±,
obojêtnego wobec kraju. Utwór wykazuje, ¿e je¿eli szlachta bêdzie niewykszta³co-na,
chciwa, da¿y³a do nieograniczonej wolno¶ci, u¿ywa³a zamiast argumentów
szabli - „Jak obce wojsko wkroczy, to wszystko pogodzi". Reformatorzy s±
zdania, i¿ „dom zawsze powi-nien ust±piæ krajowi.
    Funkcje dydaktyczne spe³nia tak¿e pierwsza polska powie¶æ „Miko³aja
Do¶wiadczyñskiego przypadki" I. Krasickiego. Utwór opisuje ¿ycie szlachcica
wychowanego w duchu sarmackim. Bohater pobiera p³ytk± naukê u jezuitów,
pó¼niej u guwernera. Miko³aj podró¿uje; dociera do wyspy Nipu, na której
panuje utopia równo¶ci spo³ecznej, powszechnej mi³o¶ci i zgody. Wra-ca
do kraju i osiada w maj±tku po rodzicach. Krasicki, pragn±c zmieniæ systuacjê,
ukazuje nieuctwo, samowolê, lenistwo i kosmopolityzm szlachty.
    Satyra „Do króla" jest pochwa³a zalet króla (m±dro¶ci, wykszta³cenia,
troski o kulturê) w ¶wietle krytyki szlachty. Poprzez kamufla¿ Krasicki
ukazuje portret sarmaty, który zarzuca w³adcy nie królewskie pochodzenie
i m³ody wiek. Autor pozornie gani±c - chwali.

Humor i ¶miech - my¶li przewodnie twórczo¶ci I. Krasickiego

    Ignacy Krasicki wy¶miewa wady ¶wiata w „Bajkach" i „Satyrach". Bajka
„Kruk i lis" za-wiera alegoriê pró¿no¶ci i g³upoty (kruk) oraz przebieg³o¶ci
(lis). Autor ¶mieje siê ¿e „Bywa czêsto zwiedzionym, kto lubi byæ chwalonym".
„Dewotka" pokazuje fa³szyw± pobo¿no¶æ: „dama" odmawiaj±c modlitwê bi³a
swoj± s³u¿±c±. Pewnemu gospodarzowi skradziono groch rosn±cy przy drodze.
Na drugi rok zasia³ go w¶ród ¿yta, my¶l±c ¿e zbiór bêdzie o wiele wiêk-szy.
Przeciwnie - zniszczono mu i zbo¿e, i groch. Krasicki wy¶miewa przesadn±
ostro¿no¶æ i chêæ zysku. Bajka „Szczur i kot" piêtnuje ludzi pysznych i
pewnych siebie. W satyrze „Pijañstwo" ukazany jest typ polskiej go¶cinno¶ci.
Przeradza siê ona w pijatykê, po której nastêpuje pochwa³a trze¼wo¶ci.
Dyskusjê przerywa jeden z uczestników i idzie siê napiæ. Au-tor wy¶miewa
w „¯onie modnej" przejmowanie przez szlachtê obyczajów francuskich. Moda
prowadzi do rozrzutno¶ci i wiedzie do zrujnowania. Poemat heroikomiczny
„Monachomachia" demaskuje stan duchowny (zakon reformatorów i karmelitów);
ich sk³onno¶æ do pijañstwa i bójek. Krasicki prowadzi krytykê poprzez oksymorony:
„¶wiête pró¿niaki", „wielebne g³up-stwo". Twierdzi ironicznie „Szanujmy
m±drych, przyk³adnych, chwalebnych, ¦miejmy siê z g³upich, choæ i przewielebnych".
Pomimo humoru Krasicki przedstawia ¶wiat, w którym do-minuje si³a, przewrotno¶æ
i g³upota („Jagniê i wilcy", „Malarze", „Wó³ minister") - jest on przygnêbiaj±cy.

Klasycyzm i sentymentalizm

    Klasycyzm - ³±czy³ siê z postaw± racjonaln±. Nadawa³ literaturze cechy
utylitarne i dydak-tyczne. O¶rodkami klasycyzmu by³y W³ochy, Pary¿ i Warszawa.
Przedstawicie-lami - Wolter, F. Bolañski („O wymowie i poezji"), I. Krasicki,
J. Niemcewicz. Poruszali oni tematykê spo-³eczno-obyczajow± i polityczn±
stosuj±c gatunki: satyrê, bajkê, komediê i rozprawê. Klasy-cyzm mia³ charakter
reprezentatywny. Dba³ o jas-no¶æ i czysto¶æ jêzyka. Najczê¶ciej pos³ugi-wano
siê form± drwiny, ¶miechu i parodii. Literatura mia³a charakter intelektualistyczny.
Ce-lem sztuki klasycystycznej by³o osi±gniêcie doskona³o¶ci prze imitacjê
wzorów antycznych i wzorów natury. Obo-wi±zywa³a zasada decorum (w³a¶ciwy
dobór elementów) oraz prawdo-podobieñstwa.
    Sentymentalizm - wi±¿e siê z irracjonalizmem. Zosta³ stworzony przez
J. J. Rousseau. G³o-si³ on, ¿e cz³owiek jest dzieckiem natury i powinien
kierowaæ siê sercem, a nie rozumem. Bo-hater literacki jest wra¿liwy, uczuciowy.
Pochodzi z mieszczañstwa lub prostego ludu. O¶od-kiem sentymentalizmu w
Polsce by³y Pu³awy. Przedstawicielami - F. Karpiñski („Laura i Fi-lon"),
Maria Wirtemberska (pierwsza polska powie¶æ sentymentalna „Malwina"). Tematykê
twórczo¶ci stanowi mi³o¶æ, refleksja i przyroda. Jej cech± jest sielankowo¶æ.
Czêsto istnieje paraleizm przyroda-stan uczuæ. Sentymentali¶ci uprawiali
powie¶æ, lirykê osobist± i dramat. Zadaniem literatury sentymentalnej by³o
kszta³towanie wiêzi miêdzyludzkich.
Trzecim pr±dem artystycznym by³o rokoko charakterystyczne dla poezji
wytwornej i subtelnej, która s³u¿y³a rozrywce.

Gatunki literackie

    Bajka - krótka powiastka wierszem lub proz±, której bohaterami s± zwierzêta,
ludzie, rza-dziej ro¶liny lub przedmioty. Zawiera pouczenie lub moralistyczne
uogólnienie przedstawione wprost lub zasugerowane. Przedstawione wydarzenia
stanowi± przes³ankê dydaktyczn±. Wniosek nosi nazwê mora³u. Bajka wyros³a
z literatury ludowej. Za twórcê gatunku uwa¿a siê Ezopa z VI w. p.n.e.
Wyró¿niamy bajkê narracyjn± (wierszowane opowiadanie) i epigrama-tyczn±
(pozbawion± elementów epickich).
    Satyra - gatunek poetycki obejmuj±cy utwory piêtnuj±ce przejawy ¿ycia
spo³ecznego, oby-czajowego i politycznego. S³u¿y celom ideowym, polemicznym
i dydaktycznym. Ukszta³to-wa³a siê w literaturze rzymskiej (Horacy, Lucyliusz).
Wyró¿niamy satyrê konkretn± i abstrak-cyjn±.
    Poemat heroikomiczny - parodia staro¿ytnego eposu bohaterskiego. Ma
charakter ¿artobli-wy i satyryczny. Cech± gatunku jest komizm osi±gany
przez kontrast miêdzy rang± bohaterów a sposobem ich dzia³añ oraz z³amanie
zasady decorum - pisanie patetycznym stylem o rze-czach b³ahych.
    Komedia - utwór sceniczny o tematyce nieograniczonej, charakterze
pogodnym. Wykorzy-stuje komizm - sprzeczno¶æ miêdzy ukazywan± rzeczywisto¶ci±,
a naszym jej modelem. Ko-media klasycystyczna sk³ada siê kilku czê¶ci:
ekspozycja, charakterystyka postaci, punkt kul-minacyjny, moment napiêcia
i rozwi±zanie akcji. Przyk³adem jest „¦wiêtoszek" Moliere’a. Utwór piêtnuje
postawê zacofanego, fa³szywie pobo¿nego mieszczanina - Orgona. Przyjmuje
on do swego domu Tartufe’a, który jest dla niego uosobieniem cnót religijnych.
W rzeczywi-sto¶ci jest przebieg³y i ob³udny. Pragnie zdobyæ córkê Orgona
- Elmirê. Gospodarz traktuje go lepiej ni¿ cz³onków rodziny. Za¶lepiony
zapisuje mu maj±tek. Tartufe’a gubi zasadzka s³u¿±-cej Doryny. Zostaje
aresztowany przez oficera gwardii. Moliere ukazuje parê typów - cz³owie-ka
naiwnego i spryciarza. Krytykuje bigoteriê i zacofanie mieszczañstwa.

Nurty

    Kontrreformacja - pr±d powsta³y w Ko¶ciele wobec zagro¿enia reformacj±.
Do walki z re-formacj± w 1531r. zosta³ powo³any zakon jezuitów. Zadaniem
jego by³a edukacja w duchu katolickim oraz cenzurowanie ksi±g. Ko¶ció³,
dbaj±c o nieska¿enie dogmatów, okre¶la³ co uznawaæ za katolickie w dziedzinie
nauki i sztuki. Popularno¶æ odzyska³a hagiografia („¯ywoty ¶wiêtych" Piotra
Skargi). W centrum zainteresowañ sta³y siê narodowe przek³ady Biblii oraz
sztuka.
    Marinizm - nurt poetycki wprowadzony przez W³ocha Giambattista Marino.
Zak³ada³, ¿e poezja powinna zadziwiaæ czytelnika, zaskakiwaæ operacjami
jêzykowymi; metaforami, para-doksami, antytezami i ¶mia³ymi porównaniami.
Przyk³adem zastosowania tej techniki jest so-net „Cuda mi³o¶ci" J. Morsztyna.
   Obok marinizmu pojawia siê konceptyzm - nurt zwany gongoryzmem. Uwydatnia³
on za-równo harmonijne, jak i sprzeczne zale¿no¶ci miêdzy zjawiskami. Poprzez
¶rodki stylistyczne: anaforê (powtórzenia), oksymorony (zestawienie sprzeczne),
gradacjê (stopniowanie zjawi-ska), hiperbolê (jego wyolbrzymienie) doprowadza³
utwór do zaskakuj±cej, nieoczekiwanej pointy. Poezja by³a intelektualna
i zmys³owa. Wszystkie zmys³y odbieraj±ce zró¿nicowanie wra¿enia ¶wiata
nazywano „informato-rami duszy".
    Racjonalizm -  wywodzi³ siê z krytycyzmu cechowa³ go kult rozumu. Nurt
zapocz±tkowa³ Rene Descartes w „Rozprawie o metodzie". Kontynuatorami byli
John Lock, Baruch Spinoza, Isaak Newton. Kartezjusz g³osi³, i¿ rozum to
jedyne ¼ród³o dochodzenia prawdy. Najbardziej niezawodn± by³a metoda dedukcji.
Nurtem tym kierowali siê literaci francuscy: Wolter, Dide-rot (redaktor
„Encyklopedii, czyli s³ownika rozumowanego nauk, sztuk i rzemios³") Racjona-lizm
odrzuca³ dogmaty wiary, których nie mo¿na rozumowo uzasadniæ. Powsta³y:
deizm i ateizm.
Przekonano siê, ¿e racjonalizm jest jednostronny. W opozycji zrodzi³
siê irracjonalizm odwo-³uj±cy siê do przekonañ wyp³ywaj±cych z instynktu,
tradycji i wiary.
G³osi³, i¿ rozum nie jest w stanie obj±æ rzeczywisto¶ci.
    Deizm - uznaje istnienie Boga jako stwórcy ¶wiata bez dalszej ingerencji
w nim. Uznaje tak¿e nakazy moralne p³yn±ce z religii, odrzuca objawienie
i wyznaniowe formy wiary. De-istami byli Diderot, Wolter.
    Ateizm - odrzuca istnienie Boga, uznaje tylko materiê. Pogl±d pojawi³
siê w pismach fran-cuskiego filozofa przyrody Paula Holbacha.
    Empiryzm - jego prekursorem by³ angielski filozof  Francis Bacon. Pogl±d
k³ad³ nacisk na rolê do¶wiadczenia w poznawaniu ¶wiata; preferowa³ rozumowanie
indukcyjne. Z empiry-zmem ³±czy siê sensualizm. John Locke uwa¿a³, ¿e rozum
to nie zapisana karta i ca³± wiedzê cz³owiek gromadzi na podstawie obserwacji
zewnêtrznych (zmys³ów) i wewnêtrznych (refleksji). Wy³±cznym motywem dzia³ania
jest d±¿enie do szczê¶cia.
    Utylitaryzm - typowa postawa o¶wiecenia, która za najwy¿szy cel jednostki
uwa¿a³a jej po-¿ytek. Ka¿de dzia³anie powinno dawaæ jak najwiêksze szczê¶cie
jak najwiêkszej liczbie ludzi. Cech u¿ytkowych nabiera³a literatura, której
przypisywano warto¶ci edukacyjne i wychowaw-cze. Utylitaryzm spowodowany
by³ wiar± w cz³owieka jako woln±, rozumn± jednostkê, wiar± ¿e mo¿e on zbudowaæ
lepsz± przysz³o¶æ. Z nurtem tym ³±czy siê dydaktyzm maj±cy na celu rozpowszechnienie
literatury, równie¿ w ni¿szych klasach spo³ecznych. Za przyk³ad stanowi±
„Bajki" Krasickiego, który w zwiêz³y i dobitny sposób wyra¿aj± krytykê
ustroju feudalnego, zachowañ: pró¿no¶ci, g³upoty, niesprawiedliwo¶ci. Publicystyka
okresu Sejmu Wielkiego podkre¶la patriotyzm, i to, ¿e rozum mo¿e doprowadziæ
ojczyznê do dawnej potêgi. „Powrót pos³a" J. Niemcewicza przestrzega przed
zdrad± i doprowadzeniem do rozbioru kraju.
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.