00

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


Twórczo¶æ Asnyka mo¿na podzieliæ na dwa okresy:

llwowskil
lkrakowskil

W okresie lwowskim pierwsze swoje utwory og³osi³ w Dzienniku Literackim, nastêpnie wyda³ pierwszy tomik swej poezji. W tym okresie w jego twórczo¶ci wyró¿niæ mo¿na dwa tematy:

    lodwo³anie siê do przesz³o¶ci z rokiem 1863 i klêsk± narodow±. Wiersze o tej tematyce to jakby pamiêtnik liryczny ""straconego pokolenia". Do nich nale¿±: "Podró¿ni", "Sen grobów", "Epilog do snu grobów", "Straszna noc".l
    lliryka mi³osna, wyra¿aj±c jednocze¶nie protest przeciwko "porz±dkom tej ziemi". Wystêpuje tu ca³a skala nastrojów i uczuæ, od smutku i melancholii do ironii mi³o¶ci. S± to wiersze: "Miêdzy nami nic nie by³o", "Gdybym by³ m³ody", "Jednego serca" i inne.l

    Okres krakowski to pogodzenie siê ze ¶wiatem, zaakceptowanie tego, co jest woko³o. Poeta uwa¿a, ¿e ¿adne osi±gniêcia duchowe - wbrew pozorom - nie zagin±. G³osi pochwa³ê postêpu i tych, co tworz± przysz³o¶æ. Wiersze napisane w tym okresie to: "Przemin±³ czas", "Daremne ¿ale", "Do m³odych".
    Du¿o miejsca poeta po¶wiêci³ równie¿ tematyce tatrzañskiej. Filozoficzne przemy¶lenia poety zawiera cykl "W Tatrach".
    Asnyk uwa¿a³, i¿ nale¿y kontynuowaæ to, co zaczêli s³ynni wieszczowie. Mia³ wci±¿ przed oczyma obraz poezji romantycznej. Uwa¿a³, i¿ twórczo¶æ powinna upamiêtniaæ "czasy s³awy i miecza". Nakazywa³ kontynuacjê tradycji, która jest "sercem narodu".
    Za ¿ycia poety jego twórczo¶æ cieszy³a siê du¿± popularno¶ci±. Lecz w pozytywizmie jego wiersze nie mia³y wiêkszego znaczenia. By³ epigonem romantyzmu, ostatnim przedstawicielem starej epoki.

    Tre¶æ i problematyka utworów
    Do m³odych
    Wiersz ten do¶æ czêsto porównywany jest do "Ody do m³odo¶ci" Mickiewicza. Jest to apel do m³odych pozytywistów. Poeta szuka jakoby p³aszczyzny porozumienia miêdzy idea³ami starej odchodz±cej epoki a nowej. Wyra¿a jednocze¶nie aprobatê dla hase³ rodz±cej siê dopiero epoki - kultu nauki, wiedzy i prawdy (cytat).
    Jednak poeta, zwi±zany mocno z epok± romantyzmu, przesi±kniêty jest szacunkiem do niej i nie chce do koñca zerwaæ z przesz³o¶ci± (cytat).
    Chce przypomnieæ m³odym, ¿e wszystkie pokolenia dziedzicz± osi±gniêcia z przesz³o¶ci. Jest to teoria rewolucjonizmu, prowadzi do nieustannego rozwoju ¶wiata. Korzystaj±c z do¶wiadczeñ poprzedników mo¿na kroczyæ dalej, naprzód. Asnyk zdawa³ sobie sprawê, i¿ ka¿da epoka to szczebel w drabinie jako niekoñcz±cym siê rozwoju cz³owieka. Aprobuj±c tera¼niejszo¶æ i wzywaj±c do aktywnego kszta³towania nowej historii, od czasu do czasu pojawia siê s³owo "ale...". Poeta broni³ ci±g³o¶ci dziejów cz³owieka. Wierzy, ¿e z licznych przemian, jakie ci±gle zachodz±, w ¶wiadomo¶ci ludzkiej pozostanie to, co by³o najlepsze w przesz³o¶ci.
    Daremne ¿ale
    To programowy wiersz poety. Jest wyrazem ³±czno¶ci poety z ca³± przesz³o¶ci± romantyczn±. Choæ pe³en rozterek, rozumie konieczno¶æ postêpu, kszta³towania ¶wiadomo¶ci zgodnie z wymaganiami nowej epoki (cytat).
    Wiersz ten skierowany jest do pokolenia, które odchodzi ju¿ w przesz³o¶æ. Trzeba zdawaæ sobie sprawê - mówi poeta - i¿ pewne procesy s± nieodwracalne i nie ma co upieraæ siê przy dawnych formach ¿ycia. Rozwój jest konieczny i niezale¿ny od ludzkiej woli czy te¿ uczuæ (cytat).
    Utwór nawi±zuje do polemiki "starych i "m³odych".
    Limba
    Pewna czê¶æ twórczo¶ci Asnyka po¶wiêcona jest przyrodzie. Limba to wiersz pochodz±cy z cyklu "Z Tatr". Osi±gn±³ tu poeta doskona³± harmoniê pomiêdzy obrazami poetyckimi ukazuj±cymi piêkno gór, drzew i stawów tatrzañskich, a rozwa¿aniami nad tajemnic± ¿ycia. Limba ro¶nie samotnie, wyparta przez licznie rosn±ce ma³e ¶wierki.
    Jej duma nie pozwala walczyæ o przetrwanie, ma ¶wiadomo¶æ, ¿e przegrywa, ale chce umrzeæ z godno¶ci± (cytat).
    Samotna limba nabiera przeno¶nego znaczenia. Jest symbolem losów cz³owieka. Wyra¿a romantyczne przekonanie o wy¿szo¶ci tego, co wznios³e nad praktyczn± si³±.
    Wiersz jest zadum± nad jedno¶ci± przyrody i ludzkiego losu oraz pogodzenia siê cz³owieka z nieustannym przemijaniem.
    Karmelkowy wiersz
    Wiersz ten to rozczarowanie kochanka, który nie mo¿e pogodziæ siê z ob³ud± kobiet. Kiedy¶ poeta gotów by³ po¶wiêciæ ¿ycie za ukochan± osobê, wierzy³ w szczero¶æ uczuæ, mi³o¶ci (cytat).
    Obecnie zdaje sobie doskonale sprawê, i¿ wyznania kobiet to tylko gra z ich strony, czêsto kpina z g³êbokich uczuæ zakochanego mê¿czyzny (cytat).
    Poeta jest rozczarowany tym, ¿e prawdziwe, wielkie uczucie, tak naprawdê nie istnieje. Widoczny jest w tym liryku ironiczny u¶miech poety. W³a¶nie takie podej¶cie Asnyka do mi³o¶ci zapewni³o jego erotykom d³ugi ¿ywot w polskiej poezji.
    Ach, jak mi smutno!
    Podmiot liryczny jest zrozpaczony, przepe³niony ¿alem, gdy¿ opuszczony zosta³ przez ukochan± osobê (cytat).
    Jest to dla niego wrêcz katastrof±, nie potrafi siê z niczego cieszyæ.
    Liryka mi³osna Asnyka jest sentymentalna, staro¶wiecka poprzez bezpo¶rednio¶æ wypowiedzi, prostotê w budowie zwrotek i ca³ego wiersza oraz banalnym wyrazom. Jest to poezja uczuæ nieodpowiedzialnych i nie spe³nionych. Przepe³niona tonem ¿artobliwym i ironicznym.

    Zagadnienia do omówienia

    l¦rodki poetyckie u¿yte w utworach Adama Asnyka.l
    lFilozofia Asnyka a dzisiejsze pogl±dy na ¿ycie i cz³owieka.l
    lOdwo³ania do poezji romantycznej w utworach Adama Asnyka.l
    lOryginalno¶æ cyklu tatrzañskiego.l
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
Copyright (c) 2009 Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.