Kultura w III Rzeszy

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...


A:link {
TEXT-DECORATION: none
}
A:visited {
TEXT-DECORATION: none
}
A:active {
TEXT-DECORATION: none
}
A:hover {
COLOR: gold; TEXT-DECORATION: none
}





















 

 













Co nowego
// Aleja
Zas³u¿onych // Linki // Valkiria









 




CO
NOWEGO




CO JU¯
BY£O




BIOGRAFIE




HISTORIA




KALENDARIUM




TABELE




GALERIA
UZBROJENIA




RECENZJE
GIER




RECENZJE
FILMÓW




POWIEDZONKA




RÓ¯NO¦CI




LITERATURA




ALEJA
ZAS£U¯ONYCH




BIBLIOGRAFIA




LINKI


 



 


Jeste¶my komandori± serwisu:
Valkiria

 







 




R E K L A M
A















Kultura w III RzeszyOd razu po
objêciu urzêdu kanclerza III Rzeszy, Adolf Hitler narzuci³
swoj± ideologiê tak¿e ¿yciu kulturalnemu. Opiera³a siê ona
g³ównie na filozofii Friedricha Wilhelma Nietschego. Hitlerowi
bliska sta³a siê przede wszystkim ta czê¶æ filozofii, która
odnosi³a siê do natury ludzkiej. Nietsche gloryfikowa³ bowiem
si³ê, wolê walki, piêkno, wielko¶æ. Tak oto powsta³ idea³
"nadcz³owieka" - Niemca czystej krwi, wysokiego, dobrze
zbudowanego, umiê¶nionego blondyna, odznaczaj±cego siê tak¿e
ponadprzeciêtn± inteligencj±, silnym charakterem. Taka
filozofia by³ doskona³ym uzasadnieniem ideologii Hitlera,
g³osz±cej, ¿e nadludzie, przewy¿szaj±cy inne rasy, maj±
s³uszne prawo i obowi±zek ich podboju. Hitlerowi chodzi³o nie
tylko o propagowanie wizerunku nadcz³owieka w¶ród narodów
podbitych, ale przede wszystkim o to, by Niemcy uwierzyli w
sw± moraln± wy¿szo¶æ. "Oczyszczanie" sztuki
W
pañstwie totalitarnym, jakim by³a III Rzesza, potrzebne by³y w
sztuce symbole si³y i potêgi, inne kierunki i nurty
artystyczne, bêd±ce w sprzeczno¶ci z hitlerowsk± ideologi±,
straci³y racjê bytu. Dlatego te¿ trzeba by³o jak
najskuteczniej oczy¶ciæ kraj ze "zdegenerowanej", wspó³czesnej
sztuki, któr± uznano za niebezpieczn± dla pañstwa i narodu
niemieckiego. Wielu artystów, g³ównie przedstawicieli sztuk
plastycznych, zosta³o zmuszonych do opuszczenia Rzeszy i
pozbawionych obywatelstwa. Ju¿ w 1936 roku zamkniêto dzia³
sztuki nowoczesnej Nationalgalerie w Berlinie. Rozpoczêto
o¶mieszanie wspó³czesnych artystów. Na wystawach,
prezentuj±cych ich sztukê, celowo wprowadzano chaos i
nieporz±dek. Posuniêto siê nawet do tego, ¿e na jednej z
wystaw w Domu Sztuki Niemieckiej, malarstwo ekspresjonistów
zestawiono ze zdjêciami ludzi chorych psychicznie. Mimo próby
ukazania nowoczesnych artystów, jako ludzi o niezbyt zdrowych
zmys³ach, wystawa cieszy³a siê bardzo du¿ym zainteresowaniem,
zobaczy³o j± dwa miliony osób. W celu oczyszczenia Rzeszy
z niebezpiecznej sztuki, wywo¿ono, sprzedawano na aukcjach za
granic± lub palono obrazy niemieckich ekspresjonistów i obcych
twórców z Picassem, van Goghiem, Cezannenem oraz Dufy'm na
czele. Do jednej z takich niszczycielskich akcji dosz³o w
marcu 1939 w Berlinie. Czê¶æ obrazów uratowa³ od spalenia
Reichsmarschall Hermann Göring, rekwiruj±c je do w³asnych
zbiorów. Architektura Propagowaniu
niemieckiej si³y i potêgi mia³a s³u¿yæ tak¿e architektura. W
przemówieniu w 1937 roku Hitler powiedzia³: "wielkie
kulturalne pomniki ludzko¶ci wzniesione w granicie i marmurze
stoj± przez tysi±ce lat....st±d budowle nie powinny byæ
wznoszone z my¶l± o roku 1940 ani nawet 2000, lecz jak katedry
przesz³o¶ci maj± przetrwaæ nastêpne tysi±clecia". Najbardziej
reprezentatywne budowle wzniesiono w Norymberdze, tam powsta³a
studwudziestometrowa granitowa trybuna - miejsce ekscytuj±cych
przemówieñ Hitlera. Norymberga zosta³a wybrana z innych
miast byæ mo¿e ze wzglêdu na swoj± historiê - by³a przecie¿
¶redniowieczn± siedzib± niemieckich cesarzy. Na terenie ca³ego
kraju wznoszono potê¿ne amfiteatry, w których wystawiano
propagandowe sztuki. Olimpiada w Berlinie
Zorganizowanie olimpiady w Berlinie w 1936 roku pozwoli³o
Hitlerowi w jeszcze szerszym stopniu rozpropagowaæ swoj±
ideologiê. Fuhrerowi zale¿a³o na tym, by zszokowaæ widzów
wielko¶ci± nowo wybudowanego stadionu, mieszcz±cego 100 tys.
widzów,
oraz si³± niemieckich sportowców. Obok stadionu wybudowano
równie¿ wielki amfiteatr na wzór antyczny, wokó³ aren
olimpijskich ustawiono za¶ pos±gi umiê¶nionych greków z
mieczami i tarczami. Nawi±zanie do antyku mia³o podkre¶liæ
zwi±zek kultury niemieckiej z klasyczn±. Wysportowani,
jasnow³osi Grecy mieli byæ bowiem przodkami rasy panów.
Propagandowy wyd¼wiêk igrzysk zak³óci³o wszak¿e zdobycie
czterech z³otych medali przez czarnoskórego Amerykanina -
Jesse'ego Owens'a. Sportowa rywalizacja najlepiej zrewidowa³a
prawdziwo¶æ mitu o wy¿szo¶ci aryjskiej rasy. Filmy
propagandowe Bardzo
wa¿nym elementem kultury III Rzeszy by³y tak¿e filmy
propagandowe. Prawdziwe mistrzostwo w krêceniu tych filmów
osi±gnê³a re¿yserka Leni Riefenstahl, ulubienica Hitlera.
Filmy Leni Riefenstahl zawiera³y przede wszystkim relacje ze
zjazdów partyjnych oraz sceny maszeruj±cych wojsk Hitlera. Do
jej najwiêkszych osi±gniêæ nale¿a³y niew±tpliwie takie filmy
jak "Triumf woli" (1934), uznany powszechnie za najlepszy film
propagandowy w historii kina, czy gloryfikuj±ca zwyciêstwa
niemieckich sportowców "Olimpiada" (1936).
Paulina Kupis






  Powrót
do strony g³ównej   |



 








 




 



 




  
 



 



 







 

POLECAMY:

 



 

   
   

 



 


 


Strona jest zaprojektowana z my¶l± o przegl±darkach Microsoft Internet
Explorer 4.x. Strona najlepiej wygl±da w rozdzielczo¶ci 1024x768 lub wy¿szej, z
rozmiarem tekstu ustawionym na najmniejszy.All rights reserved. Designed by
£ukasz "Shizzar" Wasilewski © 2001,
2002
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.