w_obronie_wiary

Trochę ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyślą ...




/ / / / Artyku³



W Obronie Wiary






span.c4 {font-size: 6.0pt}
p.c3 {text-align:justify}
p.c2 {font-weight: bold; text-align: justify}
span.c1 {font-size:16.0pt}



28. PIEK£O



 



                28.1. Ucz±, ¿e nauka o piekle jest k³amstwem do straszenia ludzi, a ono to grób lub ¶mieræ. Wydaje siê im, ¿e dla nas piek³o jest jak±¶ sma¿alni± ludzi. Nauka ¦J o Armagedonie maj±cym wytraciæ nawet sprawiedliwych i dzieci za to, ¿e nie przy³±czaj± siê do nich jest czym¶ strasznym w porównaniu ze sprawiedliw± kar± piek³a dla zatwardzia³ych grzeszników, którzy zawsze takimi chcieliby byæ. W wyd. w 1921r. w Polsce ulotce pisali: "Kto udowodni, (...) gdzie jest o tem napisane w Pi¶mie ¦wiêtym i gdzie napisano, i¿ dusza idzie (...) do piek³a na wieczne mêki zaraz po ¶mierci otrzyma 10.000 Mkp. [marek polskich] nagrody", a w wyd. w USA "100 dolarów" ("Bitwa na niebie..." s.6; "Nagroda za obronê..." por. "Rocznik ¦wiadków Jehowy 1994" s.182). Russell zanim zetkn±³ siê ze Storrsem (ok.1876) wierzy³ w istnienie piek³a ("¦wiadkowie Jehowy g³osiciele..." s.126).



               
Odpowied¼.
1) Biblia odró¿nia piek³o od grobu. Dla okre¶lenia piek³a NT u¿ywa najczê¶ciej greckiego s³owa gehenna (Mt 5:22, 29, 30, 10:28, 18:9, 23:15, 33, Mk 9:43-47, £k 12:5, Jk 3:6). Dla okre¶lenia grobu za¶ s³ów greckich mnema, mnemeion (J 11:17, Mt 8:28, Mk 6:29, £k 24:2, Dz 2:29, Rz 3:13) lub w ST terminu hebr. gueber (Iz 53:9, Ps 88:6, Job 10:19, 2Krn 34:28).



                2) Biblia odró¿nia piek³o od ¶mierci, dla której stosuje s³owo greckie thanatos (Mt 10:21, £k 24:20). Pokazuje to £k 12:5: "Bójcie siê Tego, który po zabiciu [tzn.  ¶mierci] ma moc wtr±ciæ do piek³a (gehenna)" por. Prz 23:14.



                3) Chrystus nauczaj±c wieczn± karê piek³a przeciwstawia wiecznej nagrodzie nieba. Pos³uguje siê przy tym obrazami kontrastowymi:



                "g³ód cierpieæ bêdziecie" (£k 6:25), "bêdziecie nasyceni" £k 6:21, 13:29



                "smuciæ siê i p³akaæ bêdziecie" (£k 6:25), "¶miaæ siê bêdziecie" £k 6:21



                "niech koniec swego palca umoczy w wodzie i och³odzi mój jêzyk" (£k 16:24), "zacznê piæ z wami nowe wino" Mt 26:29



                "zostan± wyrzuceni na zewn±trz" (Mt 8:12), "wejd¼ do rado¶ci twego pana" Mt 25:23



                "wyrzuceni (...) w ciemno¶æ" (Mt 8:12), "Pan Bóg bêdzie ¶wieci³ nad nimi" Ap 22:5



                "bêd± cierpieæ katusze (...) na wieki wieków" (Ap 20:10), "i bêd± królowaæ na wieki" Ap 22:5 por. Mt 25:46.



                4) ¦J nie znaj±c nauki biblijnej nie odró¿niaj± w naszych naukach otch³ani (gr.  hades, hebr. szeol) od piek³a (gr. gehenna). Samo okre¶lenie hades nie precyzuje czy umar³y doznaje szczê¶cia czy potêpienia. Czasem jednak (£k 16:23) mo¿e to ukazywaæ. Podobnie szeol w Job 26:6 identyfikowany jest z Abaddonem co oznacza zatracenie (Ap 9:11) por. Prz 23:14 (przez odpowiednie wychowanie mo¿na zapobiegaæ karze Szeolu a nie pój¶ciu do grobu). Jezus w swej nauce ukazuje hades jako sk³adaj±cy siê z dwóch miejsc: gehenna dla potêpionych (£k 16:23) i "³ono Abrahama" (£k 16:22) dla sprawiedliwych oczekuj±cych na Jego ofiarê. Podobnie dwa ró¿ne miejsca oczekiwania ukazuje Ez 31:16nn. Osobne dla "drzew Edenu" (sprawiedliwi) i osobne dla "nieobrzezanych".



                5) Grób lub ¶mieræ jako kara s± sprzeczne ze sprawiedliwo¶ci± Bo¿±. Jak± kar± by³by stan ¶mierci czy grób dla cz³owieka grzesz±cego przeciw Duchowi ¦w., walcz±cego z Bogiem, nie zachowuj±cego norm moralnych w³a¶ciwych ludziom, który nie spodziewa³ siê niczego wiêcej, ni¿ kresu ¿ycia i grobu? Stan grobu by³by dla niego nagrod± i odpoczynkiem po ¿yciu wype³nionym walk±. Zwróæmy uwagê na s³owa Mt 26:24, gdzie mowa jest o tym, ¿e dla cz³owieka grzesz±cego lepiej by by³o, aby siê nie narodzi³. Gdyby kar± za grzechy by³ niebyt (brak zmartwychwstania), jak ucz± ¦J, to jest on udzia³em ka¿dego cz³owieka przed narodzeniem. Mt 26:24 jednak mówi, ¿e kara oczekuj±ca na z³ych jest wiêksza od niebytu: "By³oby lepiej dla tego cz³owieka, gdyby siê nie narodzi³".



                6) Stan piekielny cz³owieka NT ukazuje w wielu obrazach, którymi pos³u¿y³ siê Jezus. Nie mo¿na wiêc gehenny uto¿samiaæ ze ¶mietnikiem (patrz poni¿ej) lub brakiem zmartwychwstania, a hadesu z grobem jak to robi± ¦J ("Bêdziesz móg³ ¿yæ..." s.86; por. "¦wiadkowie Jehowy - kim s±?" Ks.T.Pietrzyk, rozdz. 'Piek³o i dusza - nauki szatana?').



                Mêka wieczna (£k 16:23-28, Mt 25:46 patrz pkt 28.10.); gniew Bo¿y (J 3:36); piec rozpalony (Mt 13:42, 50); piek³o ogniste (Mt 5:22); p³omieñ ognia (Syr 21:9); cierpienie (£k 6:25, 16:24n., Ap 20:10); katusze (Ap 14:10n., 20:10); p³acz i zgrzytanie zêbów (Mt 8:12, 13:42, 50, 22:13, 24:51, 25:30, £k 6:25, 13:28); ogieñ wieczny (Mt 3:12, 7:19, 13:40, 18:8, 25:41, £k 3:16n., Mk 9:43, 48); "trawi±cy" robak nie gin±cy (Mk 9:48, Syr 7:17, Jdt 16:17); rdza (Jk 5:3); ciemno¶ci (Mt 22:13, 25:30, Jud 13); ciemne lochy (2P 2:4, £k 8:31); jezioro ogniste (Ap 19:20, 20:10, 14n., 21:8); jezioro siarki (Ap 20:10); miejsce na zewn±trz (Mt 8:12, 22:13, 25:30, Ap 3:12); mrok (2P 2:17); Tartar (2P 2:4); zag³ada (Flp 1:28, 3:19, 1Tes 5:3); druga ¶mieræ (Ap 2:11, 20:6, 20:14, 21:8).



                Ks.T.Pietrzyk we wspomnianej pozycji, w podrozdziale 'Gehenna nie by³a ¶mietnikiem' pisa³ np.: "Rozpatrzenia domaga siê opinia ¶wiadków Jehowy na temat Szeolu i Gehenny. Zacznijmy od Gehenny. Otó¿ ¶wiadkowie Jehowy zastosowali tu podwójny nieuczciwy zabieg. Najpierw podaj± niepe³ne informacje o dolinie Hinnoma, pozwalaj±ce im narzuciæ s³owu Gehenna zawê¿ony sens. Nastêpnie przemilczaj± teksty, gdzie s³owo to z ca³± pewno¶ci± posiada inne znaczenie, ni¿ proponowane przez sektê ["Bêdziesz móg³ ¿yæ..." s.85-7]. Zacznijmy wiêc od wyja¶nienia czym by³a dolina Hinnoma. Eksponowanie wersji jakoby w czasach Chrystusa by³ to 'zwyk³y ¶mietnik miejski, gdzie wyrzucano trupy przestêpców i zwierz±t oraz wszelkiego rodzaju odpadki', jest bezpodstawne. Trzeba pamiêtaæ, ¿e w czasach Chrystusa od strony po³udniowo-zachodniej i po³udniowej (a wiêc od strony doliny Hinnoma) znajdowa³y siê w murze przynajmniej dwie bramy. Jak¿e wiêc mo¿na by³o w pobli¿u bram miejskich wyrzucaæ trupy przestêpców? Ka¿dy kto tak twierdzi, powinien przeczytaæ przepisy sanitarne, zawarte w Starym Testamencie. Ponadto w czasach Chrystusa Poncjusz Pi³at za pieni±dze ze skarbca ¶wi±tyni wybudowa³ akwedukt, który doprowadza³ wodê do miasta w³a¶nie od strony po³udniowej [patrz J.Flawiusz (ur.37) "Wojna ¯ydowska" 2:9,1]. Czy¿ wiêc Rzymianie, buduj±c naziemny, otwarty wodoci±g poprzez dolinê Hinnoma, pozwoliliby na to, by by³a ona ¶mietnikiem? A ju¿ absurdalny jest kolorowy rysunek umieszczony na str. 86 w cytowanym podrêczniku. Któ¿ to z kub³em ¶mieci wspina siê na koronê murów obronnych, by wysypaæ je w takim miejscu, z którego pó¼niej ca³y odór przedostawa³by siê do miasta, nie mówi±c o muchach, komarach i ptactwie przenosz±cym zarazki? W swojej argumentacji ¶wiadkowie Jehowy stwierdzaj± ponadto: 'Mieszkañcy Jeruzalem dobrze wiêc rozumieli, co Jezus mia³ na my¶li...'. Chodzi im o to, ¿e mieszkañcy Jerozolimy s³ysz±c termin Gehenna, mieli go kojarzyæ z domniemanym ¶mietnikiem za murami miasta. Jednak i w tym argumencie jest powa¿na luka. Wprawdzie w polemice z faryzeuszami, prowadzonej w Jerozolimie, Jezus dwukrotnie u¿y³ tego s³owa (Mt 23:15, 33), ale we wszystkich pozosta³ych przypadkach wypowiedzia³ je nie tylko poza miastem, ale nawet poza Jude± - g³ównie w Galilei [Mt 5:22, 29, 30, 10:28, 18:9, Mk 9:43, 45, 47, £k 12:5, Jk 3:6]. Czy wiêc mieszkañcom pó³nocnej czê¶ci kraju Gehenna kojarzy³a siê z podmiejskim ¶mietnikiem w Jerozolimie? Je¶li mieli jakie¶ skojarzenia, to raczej z tymi wydarzeniami, które rozegra³y siê tam wcze¶niej i zosta³y opisane na kartach Pisma ¦wiêtego. Chodzi o ba³wochwalczy kult bo¿ka Molocha, polegaj±cy na sk³adaniu w ofierze ca³opalnej ¿ywych niemowl±t (zob. 2Krl 16:2-3 oraz 21:6). (...) St±d te¿ stwierdzenia, i¿ Jezus 'mia³ na my¶li, ¿e...', a 'Jego s³uchacze rozumieli, ¿e...' (s.87) s± niedopuszczalnym insynuowaniem odgórnie przyjêtych za³o¿eñ". Patrz te¿ pkt 28.7.



 



                28.2. Ucz±, ¿e poniewa¿ o Sodomie i Gomorze napisano, ¿e  ponosz± "karê wiecznego ognia" (Jud 7), wiêc znaczy to wieczne zniszczenie, a nie mêki.



               
Odpowied¼.
Miasta te, a nie ich mieszkañcy, jak napisano w Jud 7 "stanowi± (odstraszaj±cy) przyk³ad" (BP). Po  drugie, s± one wrzucone do jakby "ognistego jeziora gorej±cego siark±" (por. Ap 19:20) tzn. Morza Martwego, które sw± sol± trawi ci±gle zatopione miasta. Unosz±ca siê siarka, dym i gor±ce ¼ród³a dope³niaj± reszty (wchodzi te¿ w rachubê lawa wulkaniczna, która mog³a byæ narzêdziem Bo¿ego gniewu).



 



                28.3. Ucz±, ¿e zap³at± za grzech jest ¶mieræ (Rz 6:23), a nie mêki.



               
Odpowied¼.
Napisane jest te¿: "kto przekracza Prawo Moj¿eszowe, ponosi ¶mieræ" (Hbr 10:28), ale te¿: "ile¿ surowszej kary stanie siê winien ten, kto by podepta³ Syna Bo¿ego (...) i obel¿ywie zachowa³ siê wobec Ducha ³aski" Hbr 10:29. S³owo "¶mieræ", o której ucz± ¦J, w NT czêsto oznacza siê brak wspólnoty z Bogiem np. "Lecz ta, która ¿yje rozpustnie, za ¿ycia umar³a" (1Tm 5:6), "Dlatego nawet umar³ym g³oszono Ewangeliê" (1P 4:6), "masz imiê, które mówi, ¿e  ¿yjesz a jeste¶ umar³y" Ap 3:1. Wspólnotê tê mamy przez Chrystusa, co  obrazuje ca³y Rz 6:23, "Albowiem zap³at± za grzech jest ¶mieræ, a ³aska przez Boga dana to ¿ycie wieczne w Chrystusie...". Gdyby ¶mieræ by³a koñcem egzystencji to jak Jezus móg³by uczyæ: "Tam bêdzie p³acz i zgrzytanie zêbów gdy ujrzycie Abrahama (...) w Królestwie Bo¿ym, a siebie precz wyrzuconych" £k 13:28. Widaæ wiêc, ¿e bêd±cy w piekle maj± widzieæ swój stan potêpienia i to co utracili.



 



                28.4. Czy ¶mieræ jest jedyn± kar± jak ucz± ¦J?



               
Odpowied¼.
Hbr 10:30 podaje: "Do Mnie nale¿y pomsta i Ja odp³acê", a Ap 22:12: "Oto  przyjdê niebawem, a Moja zap³ata jest ze Mn±". Te przyk³ady mówi± o karze w przysz³o¶ci. ¦mierci, o której ucz± ¦J, do¶wiadcza ka¿dy umieraj±cy (skutek grzechu pierworodnego) bez szczególnej interwencji Boga w danej chwili, a kwestia nagrody lub kary to sprawa przysz³o¶ci (por. 1Kor 5:10, Hbr 9:27, 10:31, Dn 12:2).



 



                28.5. Ucz±, ¿e poniewa¿ tre¶æ £k 16:19-31 jest przypowie¶ci± (£azarz i bogacz), wiêc nie mo¿na istniej±cego w niej piek³a rozumieæ literalnie.



               
Odpowied¼.
We wszystkich przypowie¶ciach wystêpuj±ce w nich elementy istniej± w  rzeczywisto¶ci np. siewca, chwast, ziarna, skarby, sieci, uczty. Tak wiêc i  piek³o jest istniej±cym stanem, a nie jak±¶ przeno¶ni±. Patrz te¿ pkt 22.5.



 



                28.6. Ucz±, ¿e Molochowi sk³adano ofiary z ludzi w ogniu, a Bóg nie uznaje tego typu ofiary ani takiej kary.



               
Odpowied¼.
Ofiara nie ma nic wspólnego z kar± ognia. Tê wyznaczano w  Izraelu z nakazu Pana, je¶li tego wymaga³a szczególna grzeszno¶æ ludu wybranego (Kp³ 20:14, 21:9, Lb 16:35 Joz 7:15). W przysz³o¶ci Pan ma te¿ pos³u¿yæ siê ogniem przy zap³acie grzesznikom (Iz 33:14, 66:24, Hbr 10:27) por. pkt 28.1.6.



 



                28.7. O piekle nauczano w Izraelu w czasach Jezusa i On z nim nie walczy³ lecz przed nim ostrzega³. J.Flawiusz (ur.37) o wierzeniach faryzeuszy pisa³: "Wszystkie dusze s± nie¶miertelne (...) bo dusze z³ych na wieczne skazane s± mêki" ("Wojna ¯ydowska" II:8,14). Por. Mt 23:3. Esseñczycy te¿ wierzyli w istnienie piek³a: "¼li za¶ dostaj± siê do ciemnej (...) pieczary pe³nej wieczystych mêczarñ" (j/w. II:8,10). S³owem "gehenna", ju¿ w IIw. przed Chr. literatura ¿ydowska (pozabiblijna) okre¶la³a piek³o (Hen.et. 90:26-27, 4Ezd 7:36). Biblia jednak ju¿ wcze¶niej uczy³a o piekle: Iz 33:14, 65:12nn., 66:24, Ez 32:24n., Dn 12:2, Mdr 4:19-5:3, 2Mch 6:26. Tak jak ¦J o karze piek³a uczyli saduceusze, którzy odrzucali te¿ zmartwychwstanie. J.Flawiusz (ur.37) o nich pisa³: "Saduceusze (...) nie wierz± w niezniszczalno¶æ duszy ani w kary lub nagrody po ¶mierci" ("Wojna ¯ydowska" 2:8,14). Stra¿nica Nr 4, 1960 s.3 potwierdza, ¿e szko³y rabinów z czasów Chrystusa naucza³y, ¿e dusza cz³owieka mo¿e osi±gn±æ zaraz po ¶mierci cierpienie w gehennie (£k 16:23n.). Widaæ jak podobny by³ pogl±d rabinów do nauki Jezusa (por. Mt 23:3.). Patrz te¿ pkt 28.1.6.



 



                28.8. O piekle tak jak Jezus nauczali chrze¶cijanie pierwszych wieków:



                Ignacy (†107) "Do Ko¶cio³a w Efezie" 16:2 "Cz³owiek tak skalany pójdzie w ogieñ niegasn±cy, podobnie jak i ten, kto go s³ucha".



                Tzw. II List do Koryntian 17:7 (Homilia z ok.150r.) "A sprawiedliwi (...) zobacz± jak± straszn± karê ponosz± cierpi±c w ogniu nieugaszonym ci wszyscy, którzy zdradzili (...) Jezusa".



                "Mêczeñstwo ¶w.Polikarpa" (†155) 11:3 "Grozisz mi ogniem, który p³onie przez chwilê i po nied³ugim czasie ga¶nie. Nie wiesz bowiem nic o ogniu przysz³ego s±du i wiecznej kary".



                Justyn Mêczennik (ur.100) "Apologia" (I:21,6) "wierzymy za¶, ¿e ci co ¿yj± niegodziwie i nie nawracaj± siê, bêd± ukarani ogniem wiecznym" por. I:19,8.



                Minucjusz Feliks (ok.160) "Oktawiusz" - "Nikt za¶ nie w±tpi, chyba ¿e bezbo¿nik, ¿e ludzie którzy Boga znaæ nie chc±, s³usznie id± na mêkê jako ¼li i niesprawiedliwi".



                "Do Diogneta" (IIw.) "wzgardzisz tym, co tutaj wydaje siê ¶mierci±, a  bêdziesz siê lêka³ ¶mierci rzeczywistej, jaka oczekuje skazanych na ogieñ wieczny" (10:7).



                Tertulian (ur.155) "Apologetyk" (48,13) "Bezbo¿ni (...) ci ponosiæ bêd± karê w ogniu równie wiecznym, który przez sw± naturê (...) nie strawi ich nigdy".



                Ireneusz (ur.130-40) Adversus haereses 4:28 "Którym za¶ rzek³ Pan: Id¼cie precz ode mnie, przeklêci, w ogieñ wieczny [Mt 25:41], ci bêd± zawsze potêpieni".



                Hermas (ok.140) "Pasterz" - Przypowie¶æ 4:2. "Przysz³y ¶wiat bowiem jest latem dla sprawiedliwych, a dla grzeszników zim±".



                Teofil Antiocheñski (†182) "Do Autolyka" - "Pysza³ków za¶ i niedowiarków tych, którzy siê przeciwstawiaj± i nie uznaj± prawdy, ale wierz± nieprawo¶ci (...) zatrzyma wiekuisty ogieñ".



                Hipolit (ur.przed 170) Adversus Graecos - "poniewa¿ dobrze czyni±cym zostanie udzielone wiekuiste korzystanie z ¿ycia, ¿±dnym za¶ z³a kara wiekuista".



                Cyprian (†258) Ad Demetrianum 24 "Bêdzie wtedy bezowocny ból pokutny, pró¿ny p³acz i nieskuteczna modlitwa. Za pó¼no uwierz± w karê ustawiczn± ci, którzy nie chcieli wierzyæ w ¿ycie wiekuiste".



                Po tych wszystkich ¶wiadectwach Stra¿nica Nr 19, 1989 s.6 musia³a przyznaæ, ¿e ju¿ w IIw. chrze¶cijanie (Justyn, Klemens Aleks., Tertulian, Cyprian) o piekle nauczali tak jak my dzi¶ i jak wg nas naucza³ Jezus. Czy wobec tego nauka ¦J pochodz±ca z XIXw. jest wiarygodna? Inna Stra¿nica Rok CVII [1986] Nr 19 s.9 sugeruje, ¿e nauka o piekle zosta³a wprowadzona w 1274 lub 1573r.



 



                28.9. Odrzucaj±c piek³o wprowadzili naukê o braku zmartwychwstania dla tych, którzy nie popieraj± ¦J. Ten stan nazywaj± gehenn± i w ró¿nych latach ze zmiennym akcentem straszyli nim ¦J. Za przyk³ad s³u¿yli im mieszkañcy Sodomy i Gomory i zwi±zany z tym tekst Mt 11:24. Raz uczono, ¿e  ludzie ci zmartwychwstan±, innym razem, ¿e nie.



                1) Russell w "Boskim Planie Wieków" (s.135) dawa³ nadziejê na zmartwychwstanie wszystkim mieszkañcom Sodomy i Gomory. Patrz te¿ wyd. w 1932r. "¯ycie i zdrowie" (s.43-4) Rutherforda.



                2) "Od raju utraconego..." 1960 (s.236) nie dawa³a im szans na zmartwychwstanie (por. Stra¿nica Nr 17, 1988 s.30, gdzie wspomniano, ¿e t± naukê odrzucono w 1964r.).



                3) Stra¿nica Nr 5, 1966 s.2 dawa³a wszystkim Sodomitom zmartwychwstanie (pochlebnie o nich).



                4) "Bêdziesz móg³ ¿yæ..." (s.179, ed. 1984 i 1989) przynajmniej niektórym Sodomitom dawa³a szanse zmartwychwstania. T± naukê odrzucono 1 IX 1988r. (Stra¿nica Nr 17, 1988 s.30-1).



                5) "Bêdziesz móg³ ¿yæ..." (s.179, ed. 1990) nie daje absolutnie szans na zmartwychwstanie tym ludziom.



                Jaka bêdzie nauka ¦J w przysz³o¶ci?



                ¦J te¿ zmieniali kilka razy os±dzenie synów Bo¿ych z Rdz 6:2, których uto¿samiaj± z anio³ami (por. pkt 27.4.).



                1) "Co Pismo ¦wiête mówi o spirytyzmie" 1897 (s.119-124) i "Co kaznodzieja Russell..." 1917 (s.8-11) ucz±: otrzymaj± próbê ¿ycia.



                2) "Wyzwolenie" 1926-29 (s.35) uczy: bêd± zniszczeni.



                3) "Anio³owie" 1934 (s.11-13) i "Bogactwo" 1936 (s.91) ucz±: otrzymaj± próbê ¿ycia.



                4) Stra¿nica Rok XCV [1974] Nr 8 s.24 uczy: bêd± zniszczeni.



                Podobnie ¦J uczyli o Adamie. Jeszcze w 1936r. "Bogactwo" (s.15) uczy³o, ¿e Jezus jest "zbawicielem i odkupicielem" Adama i w zwi±zku z tym on zmartwychwstanie. Obecnie Stra¿nica Nr 4, 1991 s.13 podaje: "ani Adam, ani Ewa nie s± objêci okupem" (i nie zmartwychwstan±), choæ Hbr 2:9 i 2Tm 2:6 ucz± czego innego. Por. zmiany dot. s±du Chrystusa w rozdz. "Rodowód ¦wiadków Jehowy" rok 1923.



 



                28.10. Ucz±, ¿e okre¶lenie "mêka wieczna" (Mt 25:46) jest z³ym t³umaczeniem greckiego s³owa kolasin. Mówi±, ¿e winien byæ tam zwrot "wieczne odciêcie".



               
Odpowied¼.
"Prowadzenie rozmów..." (s.234) przyznaje, ¿e ten termin grecki ma trzy znaczenia tzn. odciêcie, ograniczanie (krêpowanie) i karcenie. Mêka wieczna jest wiêc wiecznym karceniem (Mt 13:42), wiecznym skrêpowaniem (Mt 22:13) i wiecznym odciêciem od oblicza Pana (2Tes 1:9). Te rozumienie s³owa kolasin potwierdza te¿ kontekst tzn. Mt 25:41 ("Id¼cie precz ode Mnie przeklêci, w ogieñ wieczny, przygotowany diab³u i jego anio³om!").



                "S³ownik Grecko-Polski" Z.Abramowiczówny podaje nastêpuj±ce znaczenia gr. s³owa kolasin: "okrzesywanie ga³êzi, zw³. drzew migda³owych", "karanie", "karcenie", "potêpienie". Widaæ wiêc, ¿e ¦J s³owo "odciêcie", maj±ce zwi±zek z "okrzesywaniem ga³êzi", zastosowali do ca³kiem innej czynno¶ci. W 1J 4:18 (kolasin - "kara" BT, NP), gdzie s³owo "odciêcie" im nie pasowa³o, ¦J zamienili na "hamulec" ("Chrze¶cijañskie Pisma Greckie...").



 



                28.11. Ucz±, na podst. s³ów: "Kto bowiem umar³, sta³ siê wolny od grzechu" (Rz 6:7), ¿e po ¶mierci nie istnieje kara za grzechy ("Prowadzenie rozmów..." s.237).



               
Odpowied¼.
Werset ten mówi o tym, ¿e ¶mieræ cielesna koñczy mo¿liwo¶æ grzeszenia (por. 1P 4:1). Dzi¶ u¿ywane porzekad³o: "Kto ¶pi nie grzeszy" wywodzi siê z w/w my¶li. Widaæ wiêc, ¿e Rz 6:7 nie zajmuje siê kwesti± kary. Hbr 9:27 za¶ mówi: "postanowione ludziom raz umrzeæ, a potem s±d" (por. 2Kor 5:10). Nawet demony zdaj± sobie sprawê z tego, ¿e bêd± w przysz³o¶ci drêczone, a nie unicestwione. Oburza³y siê one, ¿e Jezus "drêczy³" je ju¿ przed czasem (Mt 8:29).



 





[ ]


Tytu³ "W Obronie Wiary", podtytu³: "28. Piek³o"
URL:
Autor: W³odzimierz Bednarski
Wprowadzono: 2001-02-13 (id:125). Ostatnie zmiany: 2001-08-04

«Hits: 474 razy od 2001-02-14. (stat:--300325)»


Chrze¶cijañski O¶rodek Apologetyczny

© 1999-2001 )
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • strefamiszcza.htw.pl
  • Copyright (c) 2009 TrochÄ™ ciekawostek – na weekend (czego to ludzie nie wymyÅ›lÄ… ... | Powered by Wordpress. Fresh News Theme by WooThemes - Premium Wordpress Themes.